گرمایشی

منبع آبگرم در موتورخانه چیست

منبع آبگرم در موتورخانه برای نگهداری، ذخیره و تولید آب گرم مصرفی مورد نیاز ساختمان استفاده می شود. آبگرم از نیازهای اساسی در سازه های ساختمانی مسکونی، تجاری و صنعتی به شمار می رود. انجام بسیاری از امور روزانه به طور مستقیم به وجود آبگرم بستگی دارد و بسیاری از تجهیزات گرمایشی برای تأمین هوای گرم و گرمایش محیط از آبگرم بهره می برند. به همین منظور سیستم گرمایشی به یکی از ملزومات مهم در صنعت تأسیسات ساختمان تبدیل شده است. در همین راستا وسایل و ابزارهای مختلفی با هدف تأمین آبگرم طراحی و ساخته شده که هر یک ویژگی و نحوه عملکرد مختص به خود را دارا هستند.

احداث موتورخانه یکی از قدیمی ترین و متداول ترین روش های تأمین آبگرم مصرفی در سازه های ساختمانی به شمار می رود. ساختار موتورخانه به نوعی است که از کنار هم قرار گرفتن اجزا و تجهیزات متعددی تشکیل شده که هر کدام با توجه به عملکرد ویژه ای که دارند، ساختار پیچیده موتورخانه را فراهم می کنند. یکی از این تجهیزات که نقش مهمی ایفا می کند، منبع آبگرم است. منبع آبگرم در موتورخانه شامل انواع مختلفی بوده و با کارآیی مناسب طراحی و ارائه می شود. در ادامه قصد داریم به کاربرد منبع آبگرم در موتورخانه بپردازیم:

به طور معمول تأمین آبگرم فوری و با حجم مناسب در ساختمان های چند طبقه و متراژ بالا کار راحتی نیست و به دلیل افت فشار آب ممکنه در برخی مواقع با مشکل مواجه شوید. مهمترین تجهیزات به کار رفته در مورتوخانه ها و سیستم های حرارت مرکزی، استفاده از منابع و مخازن است. کاربرد این منبع از آن جهت حائز اهمیت است که آبگرم مصرفی ساختمان را مهیا می کند. از مزیت های استفاده از این تجهیزات در مورتوخانه، می توان به ذخیره حجم مشخصی از آبگرم و نگهداری آن با دمایی مناسب، صرفه جویی در اتلاف انرژی اشاره کرد.

ظرفیت این مخازن با واحد لیتر بیان می شود و در حجم های مختلفی تولید و عرضه خواهد شد. استفاده از منبع آبگرم در موتورخانه موجب شده سیستم های گرم کننده به طور دائم در حال فعالیت نباشند و برای مدت زمان طولانی به کار نروند، همین امر موجب کاهش استهلاک در تجهیزات گرمایشی و جلوگیری از اتلاف انرژی می گردد. اندازه و حجم مخزن با توجه به میزان آبگرم مصرفی ساختمانی و ظرفیت سیستم گرمایشی موتورخانه تعیین می شود.

کاربرد منبع آبگرم در مورتوخانه

انواع منبع آبگرم در موتورخانه

نقش منبع آبگرم در مورتوخانه، تأمین آب مصرفی مورد نیاز ساختمان است. به دلیل تماس مستقیم آب ورودی به منبع با بدنه آن، جنس بدنه از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود. این نکته را در نظر داشته باشید که آلیاژ به کار رفته در ساخت بدنه مخزن آبگرم باید کاملاً بهداشتی بوده و هیچ نوع تأثیری روی طعم، مزه و بوی آب نداشته و از مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی برخوردار باشد. به همین جهت شرکت های سازنده معتبر سعی دارند مخازن را با بالاترین سطح کیفیت و به صورت کاملاً بهداشتی تولید و عرضه کنند. به دلیل تنوع در نیاز و زمینه مصرف گسترده، منبع آبگرم در دو نوع کویل دار و دوجداره در حجم های مختلفی تولید شده که هر یک ویژگی های مختص به خود را دارا هستند. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع منبع آبگرم بپردازیم:

منبع آبگرم دوجداره

این منبع از دو لایه تشکیل شده و به نوعی آبگرمکن غیر مستقیم به حساب می آید. آبگرم درون لایه داخلی ذخیره می شود و نسبت به لایه بیرونی ضخیم تر است. گرما توسط جداره بیرونی به لایه داخلی منتقل شده و از این طریق آب همیشه با دمایی گرم و مناسب فراهم می شود. نحوه عملکرد منبع آبگرم در مورتوخانه به این صورت بوده که آب گرم داخل لایه بیرونی در جریان است و گرمای لازم را به آب سرد درون منبع یا همان لایه داخلی منتقل می کند و این عمل باعث گرم شدن آب مصرفی مورد نیاز خواهد شد. از مزایای منبع دوجداره می توان به قیمت ارزان تر نسبت به دیگر محصولات، رسوب گذاری بسیار کمتر نسبت به منبع کویل دار، عدم نیاز به سرویس دوره ای، بدون نیاز به پمپ سیرکوله، نصب آسان و راحت و طراحی مناسب برای نصب در فضاهای محدود اشاره کرد.

منبع آبگرم کویل دار

منبع آبگرم کویل دار

از انواع منبع آبگرم در موتورخانه، می توان به مدل کویل دار اشاره کرد. این مدل از مخازن آبگرم به دو حالت افقی و عمودی طراحی و ساخته شده و نحوه ساختار منبع کویل دار به این صورت است که آب درون منبع، گرمای لازم را از طریق حرارت کویل های منبع تأمین می کند. گرمای مورد نیاز از طریق کویل گرمایشی که درون مخزن تعبیه شده فراهم می گردد. کویل منبع از لوله های مسی تهیه شده و آبگرم از طریق بویلر دورن لوله های مارپیچ آن در جریان است و آب سرد داخل مخزن در مجاورت کویل قرار گرفته و دمای لازم را کسب می کند. از مزایای منبع کویل دار می توان به سرعت گرمایش آب در کمترین زمان، انعطاف استفاده در حالت ایستاده و افقی منبع آبگرم، امکان به کارگیری سیستم بخار برای گرمایش و رسوب گیری، احیاء منبع و افزایش راندمان انتقال حرارت اشاره کرد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx