آبرسانی

پمپ کارواش چیست

ما در این مقاله از مجله ی دماپویا با ارائه ی مطالبی به بررسی اینکه پمپ کارواش چیست و چگونه کار می کند و معرفی انواع این سری از تجهیزات و عملکرد های آن خواهیم پرداخت . از آنجا که تمیز بودن سطوح و تجهیزات و رفع آلودگی همواره در زندگی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند به طبع برای انجام آن هم به یکسری اقدامات و بهره گیری از تجهیزات نیاز می باشد که یکی از این موارد استفاده، در زمینه ی شستشوی تجهیزات و سطوح مختلف در ابعاد بزرگ است که امری دشوار و زمان بر به حساب می آید برای مثال  فرض کنید برای شستن یک کارخانه به چند نفر نیروی کار و یا حجم زیادی از آب و مواد شوینده نیازمند هستید؟. با پیشرفت تکنولوژی و اختراع ابزار و تجهیزات مدرن و ماشینی شدن زندگی ها در جوامع امروزی، انجام بسیاری از امور راحت شده و طراحی این سیستم ها رفاه و آسایش افراد را در حد قابل توجهی افزایش داده است به عنوان یک نمونه از این ابزار می توان به اینکه پمپ کارواش چگونه کار میکند اینکه واترجت ها چه ابزاری هستند اشاره کرد که با توجه به نوع طراحی و عملکردی که داراست کاربرد گسترده ای هم دارد و علاوه بر این ها در مصرف آب ، مواد شوینده ، زمان و همچنین انرژی صرفه جویی می نماید، و با استفاده از آن می توان شستشوی سریع و با کیفیت را در انواع مختلف سطوح تجربه نمود . در ادامه ی مطالب این مقاله به مورد بررسی قرار دادن این موضوع که پمپ کارواش چگونه کار میکند می پردازیم .

پمپ کارواش چیست

در این مطلب برای آشنایی بیشتر در رابطه با اینکه پمپ کارواش چگونه کار می کند ابتدا ساختار این سری از تجهیزات را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پمپ کارواش به دلیل برخورداری از ساختاری مانند پمپ آب پیستونی، به عنوان پمپ پیستونی نیز شناخته می شود که از این تجهیزات می توان برای شستشوی سطوح مختلف از قبیل راهروها، سالن ها، اتومبیل، حیاط، تجهیزات صنعتی، شیشه ها می توان بهره برد چراکه با دارا بودن قابلیت هایی از جمله پاک کنندگی بالا در حذف هرگونه آلودگی به یکی از پرکاربرد ترین ها در نوع خود برای مصارف متفاوت تبدیل شده است . برای دانستن اینکه پمپ کارواش چگونه کار می کند ابتدا باید نوع استفاده را مشخص کرد زیرا این پمپ ها در جهت استفاده خانگی ، نیمه صنعتی و صنعتی موجود اند که پمپ های خانگی در ابعاد کوچک و تک فاز، نیمه صنعتی  و صنعتی  ها در ابعاد بزرگتر با قدرت بالا طراحی و اماده ی تولید به بازار می گردند و تنها  تفاوت عمده در بین تمامی مدل های پمپ در قدرت و فشار بار الکتریکی آنها می باشد. واترجت ها یا کارواش خانگی به طور عمده به منظور شستشوی اتومبیل، شیشه های آپارتمان های بلند کف سالن و راهروها مورد استفاده قرار می گیرد و در نوع صنعتی و نیمه صنعتی به دلیل برخورداری از موتور قدرتمندتر در صنایع مختلف به منظور رنگ بری، رسوب زدایی، پاک کننده چربی، شستشوی دستگاه ها و تجهیزات صنعتی کاربرد دارند. در ادامه ی مقاله به اینکه پمپ کارواش چگونه کار می کند بیشتر اشاره خواهیم نمود .

پمپ کارواش چگونه کار می کند

پمپ کارواش چگونه کار می کند

در این قسمت برای دانستن اینکه پمپ کارواش چگونه کار می کند ما همراه باشید. پمپ کارواش یا واتر جت با اتصال به یک مخزن، آب ورودی مورد نیاز را تامین می نماید. منبع آب به وسیله ی شلنگ نازل به دستگاه متصل می شود. فشار آب ورودی به دستگاه توسط پمپ آب فشار قوی افزایش می یابد. و آب با فشار بالاتری به سمت بیرون هدایت می گردد. و همین امر اثربخشی جریان آب را به منظور حذف و زدودن آلودگی ها افزایش می دهد. دستگاه انرژی مورد نیاز را از طریق جریان برق و سوخت های فسیلی تامین می نماید. آب خروجی از پمپ، بوسیله ی شلنگ به نازل و لنس دستگاه منتقل می گردد. نحوه ی پاشش آب توسط نازل ها تعیین شده و لنس ها نیز تسهیل کننده می باشند. پمپ بکار رفته در دستگاه از نوع پیستونی بوده و توانایی تولید آب با فشار بالا و دبی کم را دارد. پمپ های فشار قوی بکار رفته عملکردی از نوع جابه جایی مثبت را دارا می باشند. نحوه ی عملکرد پمپ کارواش به این شکل است که ابتدا توسط یک شیر ورودی آب درون مخزن پمپ ذخیره می شود. پمپ های پیستونی حرکت جابه جایی مثبت دارند، و آب وردی به مخزن را تحت فشار قرار داده و با باز شدن شیر خروجی به لنس و نازل منتقل می نماید. اغلب واترجت های موجود مجهز به سیستم قطع کن خودکار می باشند. و به این ترتیب زمانیکه کاربر ماشه تفنگی را رها کند، دهانه خروجی بسته شده و آب به مسیر ورودی باز میگردد، به این ترتیب از هدر رفتن آب و انرژی، همچنین آسیب دیدن اجزا جلوگیری می کند . با اطلاع از اینکه پمپ کارواش چگونه کار می کند به اجزای دهنده پمپ کارواش نیز اشاره داریم.

بعد از اطلاع از ساختار پمپ کارواش به اجزای تشکیل دهنده این سری از تجهیزات آبرسانی اشاره خواهیم داشت. با توجه به کاربرد گسترده ی این سری از تجهیزات، به یکی از پرکاربردترین پمپ ها در صنایع مختلف تبدیل شده اند، پمپ کارواش در دو مدل گازسوز و برقی موجود می باشد که صرفنظر از مدل آنها اجزا و قطعات اصلی آنها یکسان می باشد. به منظور تمیز کردن سطوح تنها از یک قطعه تشکیل نشده و همانند سایر سیستم ها از کنار هم قرار گرفتن اجزا و قطعات مختلفی تهیه شده که عملکرد هریک روی عملکرد کلی دستگاه تاثیر گذار می باشد. اجزای تشکیل دهنده این سیستم در مطالب زیر به اختصار توضیح داده شده .

موتور: در رابطه با آشنایی بیشتر جهت اینکه پمپ کارواش چگونه کار می کند باید گفت برای تامین نیرو و قدرت لازم به یک موتور نیازمند هستند، موتورها با اندازه ی مخزن کمپرسور و برحست سانتی متر مکعب محاسبه می شوند. این بدان معناست که هرچه قدر اندازه ی موتور بزرگتر باشد دستگاه از قدرت بیشتری برخوردار است. قدرت موتور نیز بر اساس وات و آمپر، اندازه گیری می شود.

پمپ: قسمت اصلی و مهم دستگاه به شمار می آید. و عمدتا از پمپ نوع پیستونی بکار گرفته می شود.

شلنگ کارواش  : در بررسی این موضوع که پمپ کارواش چگونه کار می کند این قطعه هم تاثیر به سزایی دارد به این صورت که در بالابردن و افزایش راندمان و آبدهی دستگاه تاثیر مستقیم دارد . به طور معمول در مدل های صنعتی از شلنگ های دولا با قطر 1.4 اینچ مورد استفاده قرار می گیرد. جنس و انعطاف بالا و همچنین وزن سبک از اولویت های شلنگ مورد استفاده به شمار می آید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
میر عماد
میر عماد
3 سال پیش

همانطور که اشاره شده هرچند پمپ های کارواش با دو نوع موتور الکتریکی یا سوختی راه اندازی می­شوند، اما این موتور سوختی الزاما موتور گازسوز نبوده و اتفاقا استفاده از موتورهای بنزینی و گازوئیلی برای راه اندازی پمپ های کارواش بسیار متداول تر است. به نظر می رسد در قسمت توضیحات موتور درمورد پمپ پیستونی کارواش و کمپرسور هوا دچار خلط مبحث شده اید. در پمپ پیستونی کارواش توان موتور ها باتوجه حجم آب انتقالی پمپ و فشارخروجی پمپ انتخاب می شود، و پارامتری با واحد سانتی متر مکعب در این موضوع دخیل نیست. البته که توان موتور برحسب وات… بیشتر بخوانید <

مرتضی برزگرزاده
مرتضی برزگرزاده
2 سال پیش
در پاسخ به  میر عماد

بنده کاملا با آقای امیر عماد موافق هستم توان موتورها برحسب اسب بخار یا کیلووات محاسبه می‌گردد نه آمپر واحد اندازه گیری شدت جریان است.

Mehdi
Mehdi
2 سال پیش

خیلی ممنون از توضیح خوبتون

دکمه بازگشت به بالا
3
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx