سرمایشی

کندانسور کولر چیست

افرادی که به دنبال خرید سیستم های تهویه مطبوع اند، ممکن است واژه کندانسور را شنیده باشند و این سوال پیش بیاید که کندانسور کولر چیست. در این مقاله از این مجله به این سوال پرداخته ایم و علاوه بر بررسی این قطعه به این نکته اشاره خواهیم داشت که نحوه کارکرد آن در سیستم چیست. کولر گازی و داکت اسپلیت ها از دو یونیت داخلی (اواپراتور) و خارجی (کندانسور) تشکیل می شوند که با با لوله های مویی هدایت کننده گاز مبرد به یکدیگر متصل می شوند. هوای مطبوع با چرخش گاز بین این دو تامین می شود. در هر دو یونیت قطعات مختلفی به کار رفته است که در نتیجه عملکرد آن ها و هماهنگی تمامی قطعات، هوای خنک را تامین می کنند.

در صورتی که قصد دارید از کولر گازی برای تهویه مطبوع محیط استفاده کنید، در نظر داشته باشید که در مدل های مختلفی از قبیل دیواری، ایستاده، پنجره ای، پرتابل و کاستی طراحی می شود. برخی از مدل های آن مانند سری های پنجره ای تک یونیت اند و سری های دیواری، ایستاده و کاستی از دو یونیت برخوردار اند. در این مدل ها کمپرسور را در فضای باز قرار می دهند و کولرهای پنجره ای کندانسور در همان یونیت داخلی تعبیه می شود. گرمای حاصل از کمپرسور آن از طریق لوله های خرطومی که از محصول به پنجره متصل می شود، تخلیه می شود. در ادامه جزئیات بیشتری از آنچه باید درباره کندانسور کولر بدانیم، خواهیم پرداخت.

کندانسور کولر چیست

همان طور که در تصویر نیز می توانید ببینید، محل نصب کندانسورها در فضای باز مانند بالکن ها، پشت بام و یا پشت پنجره می باشد. زیرا لازم است در اطراف آن فضای کافی برای گردش هوا وجود داشته باشد. نکته مهمی که باید در نظر داشت، آن است که نصب کندانسور در محیط بسته، به دلیل گرمایی که یونیت خارجی با کارکرد کمپرسور ایجاد می کند، می تواند در تخلیه کامل این گرما خلل ایجاد کرده و به کمپرسور آسیب برساند.

کندانسور کولر و عملکرد آن

تا اینجا با موضوع کندانسور چیست آشنا شده ایم، حال می توان نگاهی به نحوه عملکرد آن داشت. با توجه به کاربرد گسترده ای که کولر گازی ها دارند و افزایش سالیانه تقاضا برای این محصول، سازنده های داخلی و خارجی زیادی به رقابت با یکدیگر در عرصه تولید و عرضه این محصول می پردازند. به همین خاطر سالانه میلبون ها مدل مختلف اسپلیت را در انواع سری ها و ظرفیت های هوادهی مختلف وارد بازار می کنند. به همین منظور مجله دماپویا در مقاله ی دیگری با عنوان بهترین کولر گازی ایرانی موجود در بازار ایران تلاش داشته است تا انتخاب را ساده سازد و راهنمایی های لازم را در راستای تجربه خرید متناسب و بهینه به شما عزیزانی که قصد خرید دارد، ارائه نماید.

در کندانسور اجزای مختلفی از قبیل موتور دستگاه، رادیاتور خنک کننده و قطعات دیگری مانند شیر برقی وجود دارد که این قطعات فرایند خنک سازی گاز مبرد و متراکم کردن آن را انجام می دهند. سپس گاز را برای چرخش دوباره در سیکل تبرید و تولید هوای مطبوع آماده می سازد. در واقع این مبرد در یونیت داخلی یا اواپراتور بعد از جذب گرمای محیط تبخیر شده و توسط کمپرسورمکش می شود و بالاخره از یونیت داخلی تخلیه می شود. حالا این گاز باید در کوتاه ترین زمان ممکن با شدت بالایی فشرده و متراکم شده و به مایع تبدیل گردد. در کمپرسور مبرد متراکم شده و برای خنک شدن به رادیاتور خنک کننده وارد می شود. مبرد بعد از تبدیل شدن به یک مایع خنک توسط شیر برقی به سمت اواپراتور هدایت می شود تا دوباره محیط را خنک کرده و هوایی مطبوع را فراهم کند.

کندانسور کولر و عملکرد آن

کمپرسور همانطور که بالاتر اشاره کردیم، از طریق لوله رفت گاز مبرد را دریافت و مکش می شود و سپس با عبور دادن این ماده از کلاف مارپیچی خود، دمای گاز را از طریق تبادل حرارت با محیط خارج کاهش داده و در نهایت این گاز را به مایع تبدیل می کند. پره هایی درون کندانسور مارپیچی به کار رفته اند که باعث می شود سطح تماس بین ماده با دیواره ها افزایش یابد که این امر موجب افزایش سرعت فرایند خنک سازی محیط می شود.

با توجه به آنچه تاکنون در رابطه با کندانسور چیست گفته شد، در این بخش به این خواهیم پرداخت که به دلیل کارکرد مداوم کمپرسور، گرمای زیادی ایجاد می شود که در واقع این گرمای محیط داخلی می باشد. در کنار کندانسور فن دمنده پرقدرتی وجود دارد که این فن همراه با کارکرد کمپرسور مدام کار می کند تا هوای ایجاد شده درون دستگاه را به محیط بیرون منتقل کند. به صورت کلی به واحد خارجی کولر گازی کندانسور گفته می شود اما در واقع این قطعه درون یونیت خارجی تعبیه می شود.

نظافت کندانسور کولر های گازی

پس از بررسی ساختار و عملکرد کندانسور کولر، به نحوه نگه داری و نظافت واحد خارجی دستگاه اشاره خواهیم داشت. همان طور که گفته شد، یونیت خارجی در فضای باز و اغلب در بالکن، حیاط و یا پشت بام قرار می گیرد. بنابراین این بخش همواره در معرض هوای آزاد و عوامل محیطی مخربی قرار دارد که در اثر تجمع بر روی لوله ها، پره ها و سایر اجزای آن، لازم است دستگاه را مرتبا مورد نظافت قرار داد. انباشت این آلاینده ها بر روی کندانسور که درون این یونیت است، می تواند عملکرد آن را دچار اختلال نماید و تبادل حرارت با مشکل انجام شود. بنابراین پیشنهاد ما این است که به صورت منظم و دوره ای آن را تمیزکاری نمایید. جنس آلیاژ به کار رفته در نحوه عملکرد کندانسور تاثیر می گذارد و به همین خاطر برندهای معتبر سازنده اسپلیت مانند کولر گازی ایران رادیاتور تلاش دارند از برترین مواد اولیه استفاده نمایند که مرغوب باشند.

مواد اولیه مرغوب دوام این سیستم تهویه مطبوع را در برابر نور خورشید، پوسیدگی، زنگ زدگی و فرسایش افزایش می دهد و مانع آسیب رساندن عوامل استهلاک زا می شود. در نتیجه علاوه بر توجه به جنس متریال به کار رفته در آن، لازم است آن را به صورت مرتب مورد نظافت قرار دهید. زیرا در غیر این صورت ممکن است کمپرسور صدمه ببیند و تبادل حرارت به نحو مطلوب انجام نگیرد که حتی می تواند باعث سوختن آن نیز بشود. زمان و میزان تمیز کردن کندانسور وابسته به شهر محل سکونت مورد نظر می باشد؛ طبیعتا در کلان شهرها که هوا آلوده تر است، باید در فواصل کوتاه تر و تمیز شود و نیاز به نظافت بیشتری دارد تا آلاینده ها و ذرات ریز و درشت بر روی آن جمع نشوند. با تمیز کردن مناسی کندانسور، این دستگاه طول عمر بیشتری خواهد داشت و مصرف برق نیز کاهش می یابد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx