سرمایشی

کولر گازی چگونه تولید سرما و گرما می کند

در این مقاله از مجله دماپویا قصد داریم به بررسی به این موضوع بپردازیم که کولر گازی چگونه تولید سرما و گرما می کند و همچنین مشخصات فنی و نحوه کارکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم. در رابطه با تاریخچه این سیستم برودتی باید گفت که اولین بار در سال 1902 توسط ویلیس کریر یک مخترع آمریکایی ساخته شده است. جالب است بدانید که اولین مدل در مقیاس بسیار بزرگی قرار داشت. اسپلیت ها در سال 1920 وارد خانه های آمریکایی ها شدند و این اتفاق بزرگی در پیدایش دستگاه های تهویه مطبوع به شمار می رفت. امروزه این دستگاه های برودتی به عنوان یکی از کاربردی ترین سری های سرمایشی در انواع ساختمان ها می باشد که کارایی لازم را برای تغییر دمای محیط در مکان های گوناگون دارد.

این سیستم ها به صورت کلی از مزایای متعددی برخوردار اند؛ از ویژگی متمایز این تجهیزات تهویه مطبوع نسبت به دیگر کولرها می توان قابلیت کارکرد دوگانه آن را برشمارد. با توجه به این قابلیت می توان هوای مطبوع مورد نیاز ساختمان را در هر چهار فصل سال به وسیله همین سیستم فراهم کرد. در مورد این سوال رایج که کولر گازی چگونه تولید گرما و سرما می کند، می توان در ابتدا قطعات تشکیل دهنده آن را معرفی کرد و نگاهی به مشخصات فنی آن داشت. قطعات به کار رفته در آن شامل کمپرسور، کندانسور (تقطیرکننده)، اواپراتور (تبخیر کننده)، گاز مبرد، لوله مویی یا اکسپنشن اند. ناگفته نماند که در مدل های دو یونیت و تک یونیت توسط برند های مختلفی طراحی و تولید می شوند..

در سیستم های اسپلیت قطعات مکانیکی هم به کار رفته است که عبارت اند از الکتروموتور، فن به همراه پروانه، برد الکتریکی، فیوز حرارتی اتوماتیک، سنسورها و خازن که کارکرد هر یک و هماهنگی آن ها با هم منجر به تامین هوای مطبوع در کل فضا خواهد شد. عملیات راه اندازی دستگاه با کمک عملکرد این قطعات در کنار یکدیگر به منظور کمک به سیکل تبرید تراکمی و کنترل دمای محیط انجام می گیرد تا نقش اصلی خود یعنی تامین هوای مطبوع مورد نیاز را انجام دهند. ناگفته نماند که در خصوص طرز عملکرد کولر گازی باید توجه داشت که قلب این سیستم کمپرسور آن می باشد؛ چرا که با فرایند مکش کردن به وسیله آن، گاز از اواپراتور به سمت کندانسور منتقل می شود؛ در نتیجه باید گفت نقش این قطعه استارت اولیه و راه اندازی کل سیستم می باشد.

علاوه بر این ها گاز مبرد به کار رفته در اسپلیت در سری های R410 و R22 می باشند که از سری مبرد های رایجی محسوب می شوند که در این دستگاه تعبیه شده اند. این گاز به جهت تامین دمای سرد در محیط به کار گرفته می شود. به طور معمول نیز شرکت های سازنده این تجهیزات ترجیح می دهند از نوع R410 در طراحی اسپلیت استفاده کنند. زیرا مزیت آن این است که به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند. برای تکمیل اطلاعات در خصوص نحوه کارکرد کولر گازی باید به بررسی انواع مدل های آن و مشخصات فنی هر یک اشاره داشت. انواع مدل های گوناگون این سیستم های تهویه مطبوع بر اساس موقعیت نصب تقسیم بندی می شوند که عبارت اند از مدل های پنجره ای، پرتابل، دیواری و ایستاده. ناگفته نماند که هرکدام از ویژگی های فنی و ظاهری خاصی برخوردار اند که در ادامه به آشنایی بیشتر با آنان خواهیم پرداخت. شما نیز چنانچه قصد خرید انواع کولر گازی را دارید می توانید با مراجعه به صفحه مربوطه اطلاعات لازم در خصوص هر مدل را مشاهده و دریافت نمایید.

کولر گازی چگونه تولید سرما می کند

همانطور که گفته شد اسپلیت بر اساس موقعیت نصب در مدل های دیواری، ایستاده، پشت پنجره ای و پرتاب تولید می شود که همانطور که طراحی آن ها در سری های دو یونیت و یا بصورت تک یونیت اند. گفتنی است که مدل نصب هر کدام با یکدیگر فرق دارد. برای آشنایی بیشتر با آن ها باید بدانیم که اسپلیت های دیواری و ایستاده عموما دو یونیته هستند ولی مدل های پرتابل و پشت پنجره ای تک یونیت می باشند. در مدل های تک یونیتی همه اجزاء تشکیل دهنده داخل یک پنل تعبیه می شود تا در محیط های کوچک و با محدودیت های نصب، بتوان به راحتی آن ها را به کار برد.

در رابطه با این سوال که کولر گازی چگونه تولید سرما می کند لازم به ذکر است که یونیت خارجی که به آن کندانسور هم گفته می شود اصولا در محیط باز و بیرون از ساختمان نصب می شود. در این یونیت است که کمپرسور تعبیه می شود. از سویی دیگر به یونیت داخلی که در داخل ساختمان نصب می شود و وظیفه هواسازی را برعهده دارد، اواپراتور می گویند. گاز مبرد بین این دو یونیت به گردش در می آید و آن ها از طریق لوله های مسی مویی به هم وصل می شوند. در نتیجه فرایند تبخیر شدن و دوباره مایع شدن گاز مبرد در سیکل تبرید، سرمایش و گرمایش مورد نیاز محیط تامین خواهد شد.

همانطور که گفته شد قلب دستگاه اسپلیت کمپرسور آن می باشد. از مهم ترین قطعات این نوع دستگاه های تهویه به شمار می رود. عملکرد آن در نهایت در کیفیت و راندمان دستگاه نقش بسزایی ایفاء می کند. این قطعه در انواع سری های روتاری، اسکرال و پیستونی طراحی و در بازار عرضه می شود. مدل های مختلف این محصولات هر کدام در موقعیت های خاص جغرافیایی کارکرد بهینه خواهند داشت. کمپرسور گاز مبردی را مکش می کند که در فرایند جذب گرمای محیط در اواپراتور به بخار تبخیر شده و سپس بعد از متراکم سازی آن، گاز مبرد را به مایع تبدیل می کند. مبرد در کندانسور گرمایش خود را از دست می دهد و خنک می شود و برای چرخش در سیکل بعدی و تولید سرمایش آماده می شود.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر پروسه تولید سرمایش کولر گازی را توضیح دهیم باید گفت که پس از تولید گاز مبرد به مایع مبرد در کندانسور، این مایع از شیر انبساط عبور کرده و به سمت اوپراتور هدایت می شود و سپس در لوله های کویل در داخل اپراتور به چرخش در آمده و با جذب گرمای محیط سرمایش مورد نیاز ساختمان را فراهم می کند و دوباره تبخیر می شود.

چنانچه بخواهیم به یکی دیگر از اساسی ترین ویژگی این نوع از تجهیزات برودتی اشاره کنیم، می توانیم به فیلترهای تصفیه هوای به کار برده شده در اواپراتور را مورد بررسی قرار دهیم که هوای محیط را تصفیه می کنند و نقش آن ها این است که هر گونه باکتری، مواد آلرژی زا و آلاینده ها را جذب خود می کنند تا از محیط دفع شوند. اگر جنس این فیلترها مرغوب باشد و کیفیت لازم را داشته باشند، بوی غذا و یا بوی بد محیط را هم از بین می برند. همچنین اگر مدل مورد نظر شما عملکردی بی صدا دارد، نسبت به دستگاه های مشابه برتری خواهد داشت. مدل های کم صدا در مقایسه با مدل های قدیمی تر این دستگاه های خنک کننده و نیز دیگر سیستم های تهویه مطبوع از جایگاه ویژه ای برخوردار اند. در ادامه در رابطه با آگاهی از این موضوع که کولر گازی چگونه تولید سرما و گرما می کند، به توضیحاتی درباره نحوه کارکرد این محصول در حالت گرمایشی پرداخته ایم.

کولر گازی چگونه تولید گرما می کند

شاید اغلب ما ندانیم که کولر گازی چگونه تولید گرما می کند، اما می توان گفت که تقریبا حالت تولید سرمایش و گرمایش این محصول مشابه هم است. این سیستم برای ایجاد گرما نیازمند شیر چهارطرفه یا معکوس است که به وسیله آن گاز مبرد خروجی از کمپرسور را که متراکم شده اما دمای بالایی دارد، در عوض حرکت به سمت کندانسور و خنک شدن، به سمت اواپراتور هدایت کند و بعد از گرم کردن لوله های کویل اواپراتور یا یونیت داخلی، فن دستگاه فعال می شود و هوای گرم را به داخل اتاق یا سالن منتقل می کند.

یکی از عمده تفاوت های اصلی در باره نحوه تولید سرما و گرما در کولر گازی، این است که در عملکرد سرمایشی بعد از تنظیم دمای اتاق، کمپرسور خاموش یا در صورتی که سیستم اینورتردار باشد، بر روی حرکت کُند قرار می گیرد. در حالی که زمانی که دستگاه را بر روی حالت گرمایشی تنظیم می کنیم، برخلاف دمای سرد، فن داخلی خاموش و پنل خارجی یا همان کندانسور فعال شده تا هوای گرم را تامین کند. با توجه به مطالب گفته شده مشخص شد که کولر گازی ها از نمونه های بسیار کاربردی و مورد استقبال به شمار می روند و به همین دلیل نیز سازندگان بسیاری اقدام به طراحی و عرضه آن می نمایند که با بررسی و مطالعه ی مشخصات کولر گازی ایران رادیاتور می توان با یکی از سری های باکیفیت آن آشنا شد و حین انتخاب نیز آگاهانه عمل کرد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx