گرمایشی

کاربرد شیر سه طرفه در پکیج

با دماپویا همراه باشید برای اطلاع از اهمیت استفاده و کاربرد شیر سه طرفه در پکیج و همچنین تست خرابی آن. در حال حاضر یکی از متداول ترین روش های تامین آبگرم مصرفی در اکثر ساختمان های مسکونی، اداری وتجاری استفاده از انواع پکیج گرمایشی می باشد. هر سیستمی از کنار هم قرار گرفتن اجزا و قطعات ریز و درشتی تشکیل شده که هماهنگی و درست کردن هریک از آنها سبب عملکرد صحیح دستگاه می شود. شیر سه طرفه یکی از اجزای مهم و کاربردی در انواع پکیج دیواری می باشد. همانطور که از نامش پیداست دارای 3 مسیر و راه خروجی می باشد. پکیج های گرمایشی در دو نوع تک مبدل و دو مبدل تولید و در بازار موجود می باشند. شیر سه طرفه پکیج دومبدل دارای یک مسیر ورودی اصلی و دو مسیر خروجی فرعی است. مسیر ورودی پکیج به مبدل اصلی متصل بوده، مسیر های خروجی فرعی یکی به مبدل ثانویه و دیگری به مدار رفت رادیاتور متصل می گردد.

اما کاربرد شیر سه طرفه در پکیج چیست و چه وظیفه ای در پکیج های دیواری به عهده دارد، در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود. پکیج های گرمایشی در دو نوع تک مبدل و دو مبدل تولید و در بازار موجود می باشند. این قطعه در پکیج های دو مبدله وظیفه ی تعویض مدار آبگرم مصرفی و آب مورد نیاز مدار گرمایشی را به عهده دارد. شیر سه طرفه در پکیج از یک موتور محرک تشکیل شده که برای عملکرد نیاز به برق 220 ولت دارد، به طور عمده در اکثر پکیج دیواری نوع حرکت محرک به صورت خطی یعنی رفت و برگشتی می باشد، اما در برخی از مدل ها به صورت چرخی و هیدرولیکی نیز توسط سازنده های متفاوت تولید می گردد. پکیج های دو مبدل دارای قابلیت تنظیم حالت تابستانه و زمستانه هستند.

به منظور استفاده بهتر و انتخاب انواع پکیج گرمایشی توجه داشته باشید که زمانیکه پکیج در حالت تابستانه تنظیم شده باشد، وقتیکه شیر آبگرم مصرفی توسط کاربر باز شود، شیر سه طرفه در پکیج مسیر مدار گرمایش رادیاتور را بسته و آب از مبدل اصلی به سمت مبدل ثانویه مکیده شده (توسط پمپ) و مجدد به مبدل اصلی باز می گردد. در حالتی که پکیج روی زمستانه تنظیم شده باشد، و شیرهای آب گرم مصرفی باز نباشد، مسیر مبدل اصلی توسط شیر سه طرفه پکیج بسته شده، و مسیر رفت رادیاتور را باز نگه می دارد. با اطلاع از اهمیت استفاده از و کاربرد شیر سه طرفه در پکیج به روش های تست خرابی آن اشاره داریم. 

تست خرابی شیر سه طرفه در پکیج

با اطلاع از اهمیت و کاربرد شیر سه طرفه در پکیج به روش های اطلاع از تست خرابی آن اشاره داریم. به طور عمده شیر سه طرفه در پکیج در وضعیت تابستانی در وضعیت آبگرم و در زمان تنظیم بر روی حالت زمستانه بعد از باز شدن آبگرم بهداشتی شیر سه راهه در همان حالت باقی می ماند. برای اطمینان از عملکرد و تست خرابی شیر سه طرفه پکیج، لازم است آن را در دوحالت زمستانه و تابستانه چک کنیم. زمانیکه پکیج در حالت زمستانه قرار گرفته باشد و با باز شدن شیر آب توسط کاربر مشعل روشن می شود، ولی آب گرم مصرفی گرم نمی شود در این حالت ممکن است شیر سه طرفه پکیج در مسیر گرمایش گیر کرده باشد.

زمانی که در حالت تابستانه تنظیم شده باشد، بعد از باز شدن شیر آب مصرفی و ثابت ماندن دمای آب گرم مصرفی، در این حالت دمای لوله رفت را چک میکنیم اگر لوله گرم باشد نشان از نشت سوپاپ دارد، اگر یکی از شیرهای مدار گرمایشی را ببندیم در صورتیکه آبگرم بهداشتی با افزایش دما مواجه شود نشان از خرابی شیر سه طرفه را دارد. نفوذ حشرات، گرد وغبار به داخل شیر سه طرفه در پکیج سبب بروز اخلال در عملکرد آن می شود. گاهی ممکن است شیر بین دو مسیر یعنی در حالت تامین آبگرم مصرفی و یا تامین آب مورد نیاز مدار گرمایشی گیر کند و به این ترتیب آبگرم مورد نیاز با کیفیت و ظرفیت پایین تری در مسیر خروجی قرار می گیرد. بنابراین با توجه اهمیت و کاربرد شیر سه طرفه در پکیج لازم است در صورت هرنوع خرابی نسبت به رفع آن اقدام نمایید. 

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx