گرمایشی

کاربرد شیر سه طرفه در پکیج

با دماپویا همراه باشید تا با اهمیت استفاده و کاربرد شیر سه طرفه در پکیج‌ها و همچنین نحوه تست خرابی آن آشنا شوید. امروزه یکی از رایج‌ترین روش‌های تامین آب گرم مصرفی در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری، استفاده از مدل های مختلف پکیج های گرمایشی است. هر سیستم گرمایشی از اجزا و قطعات متعددی تشکیل شده است که هماهنگی و عملکرد صحیح هر کدام از آن‌ها، منجر به کارکرد درست دستگاه می‌شود. شیر سه طرفه یکی از اجزای کلیدی و پرکاربرد در پکیج‌های دیواری است. این شیر، همان‌طور که از نامش پیداست، دارای 3 مسیر خروجی مختلف است. پکیج‌های گرمایشی در دو نوع تک‌مبدل و دومبدل در بازار موجود هستند. شیر سه طرفه در پکیج‌های دومبدل دارای یک مسیر ورودی اصلی و دو مسیر خروجی فرعی است. مسیر ورودی به مبدل اصلی متصل می‌شود، در حالی که یکی از مسیرهای خروجی به مبدل ثانویه و دیگری به مدار رفت رادیاتور متصل می‌شود.

 

اما کاربرد شیر سه طرفه در پکیج چیست و چه وظیفه‌ای در پکیج‌های دیواری بر عهده دارد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم. پکیج‌های گرمایشی در دو نوع تک‌مبدل و دومبدل تولید و عرضه می‌شوند. در پکیج‌های دومبدل، شیر سه طرفه وظیفه دارد که بین مدار آب گرم مصرفی و مدار گرمایشی (مثل رادیاتورها) جابه‌جایی انجام دهد. این قطعه از یک موتور محرک تشکیل شده که برای عملکرد به برق 220 ولت نیاز دارد. در اکثر پکیج‌های دیواری، حرکت این محرک به صورت خطی (رفت و برگشتی) است، اما در برخی مدل‌ها توسط تولیدکنندگان مختلف، به صورت چرخی یا هیدرولیکی نیز تولید می‌شود. پکیج‌های دومبدل همچنین قابلیت تنظیم در حالت تابستانه و زمستانه را دارا هستند، که این شیر نقش کلیدی در تنظیم مدار گرمایشی و آب گرم مصرفی بر اساس نیاز فصل ایفا می‌کند.

برای استفاده بهتر و انتخاب انواع پکیج گرمایشی، توجه داشته باشید که وقتی پکیج در حالت تابستانه تنظیم شده باشد و کاربر شیر آب گرم مصرفی را باز کند، شیر سه طرفه در پکیج، مسیر مدار گرمایش رادیاتورها را می‌بندد. در این حالت، آب از مبدل اصلی به سمت مبدل ثانویه هدایت شده (توسط پمپ مکیده می‌شود) و سپس مجدداً به مبدل اصلی بازمی‌گردد تا آب گرم مصرفی تأمین شود. اما در حالتی که پکیج روی حالت زمستانه تنظیم شده باشد و شیرهای آب گرم مصرفی بسته باشند، شیر سه طرفه مسیر مبدل اصلی را می‌بندد و مسیر رفت به رادیاتورها را باز نگه می‌دارد تا گرمایش محیط برقرار شود. می توانید با مطالعه مقاله مقایسه رادیاتورها با این تجهیزات نیز بیشتر آشنا شوید. اکنون که با اهمیت و کاربرد شیر سه طرفه در پکیج آشنا شدید، در ادامه به روش‌های تست خرابی این قطعه می‌پردازیم. 

تست خرابی شیر سه طرفه در پکیج

با توجه به کاربرد و اهمیت شیر سه طرفه در پکیج، به روش‌های تست خرابی این قطعه می‌پردازیم. به طور کلی، شیر سه طرفه در پکیج‌ها در حالت تابستانه مسئول تامین آب گرم است و در حالت زمستانه، پس از باز شدن شیر آب گرم مصرفی، ممکن است در همان حالت باقی بماند. برای اطمینان از عملکرد صحیح این شیر، باید آن را در هر دو حالت زمستانه و تابستانه بررسی کنید. اگر پکیج در حالت زمستانه قرار داشته باشد و با باز شدن شیر آب توسط کاربر، مشعل روشن شود اما آب گرم مصرفی تامین نشود، ممکن است شیر سه طرفه در مسیر گرمایش گیر کرده باشد و نتواند به درستی به مدار آب گرم مصرفی تغییر وضعیت دهد. این مشکل نشانه‌ای از خرابی شیر سه طرفه است که باید بررسی و رفع شود.

وقتی پکیج در حالت تابستانه تنظیم شده و پس از باز شدن شیر آب مصرفی، دمای آب گرم ثابت بماند، باید دمای لوله رفت گرمایش را بررسی کنیم. اگر این لوله گرم باشد، نشانه نشت سوپاپ شیر سه طرفه است. همچنین، اگر یکی از شیرهای مدار گرمایشی را ببندیم و دمای آب گرم مصرفی به طور غیرمنتظره‌ای افزایش یابد، این موضوع نشان‌دهنده خرابی شیر سه طرفه است. ورود حشرات، گرد و غبار به داخل شیر سه طرفه نیز می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن شود. گاهی اوقات، شیر سه طرفه ممکن است بین دو مسیر گیر کند؛ یعنی در حالت تامین آب گرم مصرفی یا تامین آب مدار گرمایشی، به درستی عمل نکند و در نتیجه، آب گرم مورد نیاز با کیفیت و ظرفیت پایین‌تری تامین شود. با توجه به کاربرد و اهمیت شیر سه طرفه در پکیج، در صورت بروز هرگونه خرابی یا اختلال در عملکرد آن، لازم است به سرعت نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام شود. 

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx