آبرسانی

تعویض تیوپ منبع تحت فشار

در این مطلب از مجله دماپویا با ارائه ی یکسری ازاطلاعات به آشنایی با روش های تعویض تیوپ منبع تحت فشارخواهیم پرداخت. در این راستا بهتر است ابتدا نگاهی به ساختار این تجهیزات، نقش آنها در آبرسانی و تاسیسات ساختمان داشته باشیم. منبع تحت فشارهمانطور که ازنامش پیداست در واقع مخزنی برای ذخیره و نگهداری آب می باشد. به عنوان یک روش تعویض تیوپ منبع تحت فشارمیتوان به اهمیت استفاده از این تجهیزات درساختمان ها اشاره کرد که در طی آن با ذخیره کردن حجم مشخصی ازآب شرب و بهداشتی درصورت قطع و در دسترس نبودن آب می توان ازآن برای انجام امور روزانه اسفاده نمود. با استفاده ازمنبع تحت فشار می توان میزان فشار را در تمامی واحد های ساختمان به طورثابت نگه داشته و همچنین با ذخیره آب از روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب مانع بعمل می آورد. زمانیکه منبع آب پر شود، آب مورد نیاز ساختمان از طریق این مخزن به سایر طبقات هدایت می شود، بنابراین دیگر نیازی به کارکردن مدوام پمپ آب نبوده و از این طریق استهلاک دراین سیستم ها نیز به حداقل خود می رسد. در ادامه ی مطالب این مقاله به بررسی بیشتر در رابطه با روش تعویض تیوپ منبع تحت فشار اشاره خواهیم نمود.

تعویض تیوپ منبع تحت فشار

اگربخواهیم به بررسی بیشترو کاملتردر رابطه با آشنایی روش تعویض تیوپ منبع تحت فشاربپردازیم بهتراست ابتدا ساختار و نحوه ی عملکرد آن را مورد بررسی قراردهیم. لازم به ذکر است این منابع یعنی منابع تحت فشاربا نام هایی از قبیل منبع انبساط، مخزن انبساط بسته، مخزن پمپ آب نیز در بازار شناخته می شوند. ساختار این نوع از مخزن ها به این صورت است که درون پوسته یک تیوپ تعبیه شده و فاصله ی بین تیوپ و پوسته نیزاز گاز نیتروژن یا هوا پر شده است.نحوه ی عملکرد این این سیستم به اینگونه میباشد، زمانیکه پمپ آب استارت خورده و شروع به کار می کند آب را در اثر فشار به داخل مخزن پمپاژ می کند در این هنگام نیز هوای درون مخزن فشرده می گردد و آب درون لوله ها با فشار داخل لوله ها جریان پیدا می کند. نکته ی حائز اهمیت در خصوص این نوع از تجهیزات این است که تیوپ بین منبع فلزی و فلنج قرار گرفته که این امر موجب می شود تا منبع آب بندی شود.

برای شناخت بیشتر درباره ی روش تعویض تیوپ منبع تحت فشار به بررسی عملکرد و کارایی آن پرداختیم و در ادامه ی تکمیل توضیحات نحوه ی عملکرد آن باید اضافه نمو در زمانیکه پمپ شروع به کار می کند علاوه بر افزایش فشار جریان آب مصرفی بعد از بسته شدن شیر آب توسط کاربر، تا زمانیکه فشار داخل مخزن به ماکسیمم برسد، پمپ به پمپاژ نمودن ادامه داده و مخزن را نیز پر نگه می دارد. و تا فشار داخل مخزن به کمترین حد نرسد دیگر نیازی به روشن شدن پمپ آب نخواهد بود. به این ترتیب به عنوان یک نمونه از مزیت های استفاده ی مخزن تحت فشار می توان به کاهش استارت پمپ، افزایش عمر و کاهش مصرف برق در آن اشاره داشت. گفتنی است که به دلیل تماس مستقیم آب با سطح داخلی مخزن لازم است از مواد اولیه مرغوب و کاملا بهداشتی استفاده شود. با این حال به مرور و بعد از مدتی ممکن است تیوپ باز هم خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد که در ادامه به شناسایی بیشتر در رابطه با روش تعویض تیوپ منبع تحت فشار اشاره خواهیم نمود.

3 راه تشخیص خرابی یا ترکیدگی تیوپ

همانطورکه اشاره شد منبع تحت فشار به منظور ذخیره آب درساختمان ها و کاهش استهلاک پمپ آب مورد استفاده قرار می گیرد. برخی عوامل ممکن است سبب خرابی تیوپ شوند که همین امر به تبع مشکلات شایعی به همراه داشته که عمده ترین آن تعویض تیوپ منبع تحت فشار میباشد. که در ادامه به علل و راه های تشخیص خرابی و یا ترکیدگی این تیوپ منبع ذخیره بیشتر خواهیم پرداخت.
روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب : به عنوان یکی از دلایلی که سبب می شود تا نسبت به عوض نمودن تیوپ منبع تحت فشار اقدام نماییم میبایست به علائم اصلی و مهم خرابی تیوپ مخزن، یعنی روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب اشاره نمود. که اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد و به موقع نسبت به رفع آن اقدامی صورت نگیرد آسیب های جدی ای را با خود به همراه خواهد داشت و در نهایت نیز موجب خرابی و یا سوختن پمپ آب می شود. لازم به ذکر است جمع شدن آب در تیوپ و یا آب گرفتگی آن هم از جمله مواردی است که میتواند موجب خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب شود. عامل دیگری که تعویض تیوپ منبع تحت فشار را با خود به همراه دارد، تنظیم نبودن فشارداخل منبع میباشد در واقع زمانیکه فشار داخل مخزن به اندازه نباشد سبب افزایش دفعات خاموش و روشن شدن پمپ آب شده و در نهایت نیز آن را از کارمی اندازد.

3 راه تشخیص خرابی یا ترکیدگی تیوپ

منبع پر می شود اما آب خارج نمی شود : به عنوان یکی دیگر از راه هایی که در تعویض تیوپ منبع تحت فشار و راه های خرابی این سیستم است میبایست به زمانی اشاره نمود که منبع پر می شود اما آب از آن خارج نمی شود.که در اصطلاح به این حالت آب گرفتگی گفته می شود. در واقع زمانیکه آب درون مخزن تخلیه نشود افت فشار درسیستم ازطریق منبع منبع تامین نشده و از مخزن جدا می گردد و به محض بازشدن شیر آب با هر فشار و حجمی سیستم قادراست تا پمپ را روشن بنماید. از جمله عواملی که موجب آب گرفتگی مخزن می شود می توان به مواردی از قبیل وجود رسوب جامدات و مواد معلق درون آب اشاره نمود که این ذرات سبب انسداد دهانه مخزن شده ویا مانع از پر و خالی شدن تیوپ درون مخزن می گردد. همچنین زمانیکه فشار مخزن خیلی پایین باشد بر فشار پمپ و فشارمخزن غلبه کرده و تیوپ بیش ازحد پرمی شود و همین مورد میتواند زمینه ساز اصلی در آب گرفتگی مخزن باشد.

تغییر مزه، بو و رنگ آب خروجی از مخرن : ابتدا باید بگوییم که این سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند هیچ نوع تاثیری روی شکل ظاهری و طعم آب شرب بهداشتی را ندارند. واگر زمانی هرنوع تغییر درساختار آب را احساس کردید که کیفیت و ظاهرآب ازقبیل بو، مزه، رنگ و طعم آن را تغییرداده و طبیعی به نظر نمی آید می تواند ازخرابی منبع تحت فشار باشد، در این حالت میبایست نسبت به تعویض تیوپ منبع تحت فشاراقدام نمود. لازم به ذکراست درصورتیکه جنس تیوپ بی کیفیت وغیراستاندارد باشد، احتمال رشد باکتری ها و جلبک ها درون مخزن وجود داشته و یا اینکه درصورت سوراخ بودن تیوپ آب به درون مخزن نشت کرده وبه مرور موجب ایجاد زنگ زدگی درپوسته می شود که با ورود این مواد به آب شرب روی کیفیت آن تاثیرمنفی می گذارد و زمان آن رسیده تا نسبت به تعویض منبع تحت فشار اقدام به عمل آورید.

نحوه تعویض تیوپ منبع تحت فشار

نحوه تعویض تیوپ منبع تحت فشار

بعد از اطلاع از علائم و تشخیص خرابی و یا تشخیص ترکیدگی تیوپ منبع تحت فشار بهتر از هرچه زودتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید، چرا که اگر به موقع تعویض تیوپ منبع تحت فشار انجام نشود خرابی کل سیستم و هزینه های گزافی متحمل خواهید شد. به همین منظور گروه فنی مهندسی دماپویا نحوه ی تعویض تیوپ منبع انبساط را مرحله به مرحله برای شما کاربران عزیز شرح داده است.

1- منبع تحت فشار را از سیستم لوله کشی جدا کنید.
2- کلاهک شیر هوای سوزنی را بردارید و پین آن را فشار دهید تا هوا تخلیه گردد.
3- منبع را روی زمین بخوابانید تا آب داخل آن کامل تخلیه گردد.
4- پس از آن کانکتور و فلنج را از انتهای منبع باز کنید.
5- تیوپ را بیرون بکشید.
6- هرگونه ناصافی در منبع فلزی و لبه های آن را به کمک سمباده از بین ببرید.
7- مخزن را دوباره به پهلو می خوابانیم تا عملیات نصب تیوپ راحت تر انجام گیرد.
8- تیوپ جدید را داخل محفظه فلزی قرار دهید.
9- اطمینان حاصل کنید که تیوپ در داخل منبع انبساط بسته به درستی قرار گرفته و پیچ نخورده باشد.
10- اتصال فلنچ را روی تیوپ انداخته دهانه آن را کمی بیرون می کشیم.
11- فلنج را طوری قرار می دهیم که به خوبی لبه های تیوپ را بپوشاند تا پس از بستن پیچها منبع آب بند شود.
12- مهره ای که فلنج را نگه می دارد به صورت ضربدری با آچار مخصوص محکم می کنیم.
13- دور اتصالات پایین سیستم را با نوار تفلون می پیچانیم تا درزگیری و آب بندی شوند.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx