سرمایشی

تفاوت کولر گازی و کولر آبی

در این مقاله از مجله دماپویا قصد داریم دو محصول تهویه مطبوع کاربردی را با یکدیگر مقایسه کرده و به این سوال بپردازیم که تفاوت کولر گازی و کولر آبی چیست. در واقع باید گفت که تهیه این سیستم های برودتی ضروری به نظر می رسد تا بتوان در روزهای گرم سال دمایی مطبوع را در محیط فراهم کرد. برای تامین آسایش و رفاه ساکنان محیط می توان از این سیستم ها کمک گرفت تا بتوان به سادگی به انجام فعالیت های روزانه پرداخت و در محیط داخلی منزل یا محل کار از حرارت طاقت فرسای تابستان در امان بود.

هر یک از تجهیزات تهویه مطبوع از مزایا و معایب به خصوص خود برخوردار اند. و هر یک به شکل ویژه ای نصب می شوند. بر همین اساس ممکن است هنگام خرید سیستم تهویه مطبوع مناسب با شرایط محل زندگی خود این سوال پیش آید که انتخاب کدام یک از انواع این تجهیزات مناسب تر است. از این رو می توانید در ادامه ی مطالب با ما همراه باشید تا با تفاوت کولر گازی و کولر آبی آشنا شویم.

4 تفاوت کولر گازی و کولر آبی

4 تفاوت کولر گازی و کولر آبی

پیش از بررسی فرق های اساسی کولر گازی و کولر آبی بهتر است در ابتدا نگاهی به نحوه عملکرد هریک از این تجهیزات داشت. این دو مدل از سیستم های تهویه مطبوع، هریک به نوعی خاص هوای خنک مورد نیاز ساختمان را تامین می کنند. اما در واقع برای ایجاد هوای خنک و تازه مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که هر دو سری به انرژی الکتریکی نیاز دارند تا هوای سرد را تامین کنند. تفاوت آن ها این است که نوع ماده ی خنک کننده ی تعبیه شده در این دو سری از تجهیزات سرمایشی با هم فرق دارند. می توان در زمینه عملکرد آن ها آن را عامل مهمی دانست.

کولر آبی : مسلم است که یکی از قدیمی ترین تجهیزاتی که از دیرباز برای تامین سرمایش به کار می روند، کولر آبی ها هستند که ساختار ساده ای دارند. می توان این مدل از سیستم های برودتی را در هر فضایی با کاربری های مختلف مسکونی، تجاری یا اداری به کار برد. اگر بخواهیم تفاوت کولر گازی و کولر آبی را بدانیم، می توان با اجزای تشکیل دهنده و ساختار این کولر آشنا شد. این دستگاه از یک اتاقک فلزی تشکیل می شود که اطراف آن توسط واسط های تبخیری احاطه شده است که به آن ها پوشال گفته می شود. برای آن که باد خنک فراهم شود، آب از طریق سه راهی و ناودانی های تعبیه شده در آن بر روی پوشال ها ریخته و آن را مرطوب می کند. سپس زمانی که کاربر موتور را روشن می کند، فن دمنده، آب روی پوشال ها تبخیر می کند و هوای خنک به این صورت تامین می شود. سپس این هوا از طریق کانال ها به محیط مورد نظر هدایت می شود.

کولر گازی : اسپلیت ها نوع پیشرفته تری نسبت به کولر آبی ها هستند. به منظور بررسی آن که کولر آبی و کولر گازی چه فرق هایی با هم دارند، باید اشاره داشت که اسپلیت ها از دو یونیت مجزا تشکیل می شوند که شامل اواپراتور یا یونیت داخلی و کندانسور یا یونیت خارجی می باشد. محل نصب یونیت داخلی در داخل محیط است و بهتر است روبروی فضای نشیمن آن را نصب کنید. کندانسور نیز در فضای باز و بیرون از محیط تعبیه می شود. اغلب آن را در بالکن، حیاط یا پشت بام ساختمان قرار می دهند تا صدا و حرارتی که حین عملکرد دارد، مزاحمتی برای ساکنان ایجاد نکند. این دو یونیت از طریق لوله های واسط مسی به یکدیگر متصل می شوند. نحوه عملکرد اسپلیت به این صورت است که کمپرسور درون کندانسور قرار دارد. محفظه ی آن از گاز مبرد پر می شود که مدل های مختلفی دارد. این نکته را باید به عنوان مورد دیگری از تفاوت کولر گازی و کولر آبی محسوب کرد. در واقع ماده ی مبرد با روشن شدن دستگاه متراکم شده و تحت فشار قرار می گیرد. طی این فرایند مقداری از حرارت خود آن از دست می رود. در نتیجه با دمای کمتر و خنک تری از طریق لوله های مسی رابط به اواپراتور منتقل می شود. با این نوع بازدهی قوی که دارد و سرعت آن در خنک سازی محیط مورد استقبال بیشتری قرار دارد.

علاوه بر موارد گفته شده، به منظور بررسی بیشتر این سیستم های تهویه مطبوع باید به نوع عملکرد و انرژی مصرفی آنها اشاره داشت. همچنین لازم به توضیح است که با رعایت کردن راهکارهایی می توان میزان مصرف انرژی هریک را تا حد زیادی کم کرد. در خصوص بررسی فرق های تجهیزات سرمایشی آبی و گازی، باید بدانیم که مدل های آبی از انرژی آب و برق برای تامین هوای خنک استفاده می نمایند. این در حالی است که اسپلیت ها تنها به انرژی الکتریکی احتیاج دارند تا عملکرد سرمایشی را انجام دهند. وبسایت تخصصی دماپویا به منظور کمک به مشتریان گرامی جهت تجربه خریدی موفق و مقرون به صرفه امکان ارسال به سراسر کشور را دارد و در صورتی که قصد خرید دارید، می توانید انواع مدل ها و برندهای کولر آبی و کولر گازی موجود در بازار را با بهترین قیمت از طریق این وبسایت انتخاب کرده و از نمایندگی همراه با گارانتی اصلی تهیه نمایید. همچنین لازم به ذکر است که در خصوص کسب مشاوره های لازم و راهنمایی با هدف انتخاب سیستم تهویه مطبوع متناسب می توانید در ساعات اداری با کارشناسان و مشاوران دماپویا تماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان این مجموعه بهره مند شوید.

  •  تصفیه هوای محیط

در زمینه موضوع تفاوت های مهم کولر گازی و کولر آبی می توان کیفیت هوای خروجی آنها را هم اشاره داشت. اواپراتور یا همان یونیت داخلی که در فضای بسته محیط داخلی قرار می گیرد، مانع از ورود ذرات ریز و درشت آلاینده به محیط شده و آن فضا را از آلودگی حفظ می کند. همچنین برندهای تولید کننده در زمینه طراحی و ساخت مدل های مختلف اسپلیت برای بهبود کیفیت هوای خروجی از پنل، فیلترهایی برای تصفیه هوا را در اسپلیت به کار می برند تا به خوبی پاکسازی شود. این فیلترها قابل شستشو هستند، هر نوع آلاینده و ذرات گرد و غبار موجود در هوای اتاق را به دام می اندازند که در نهایت هوایی عاری از آلایند ها را در محیط فراهم می کند.

همانطور که گفته شد، کولر آبی دارای یک یونیت است و هوای خنکی را که تامین می کند، از راه کانال های فلزی کشیده شده در ساختمان به محیط داخلی مورد نظر می رساند. این هوای خنک با مرطوب شدن پوشال ها و عبور هوای گرم محیط از میان پوشال های خیس، تولید شده و به کمک الکتروموتور به داخل کانال ها منتقل می شود. یکی از مشکلات رایج در خصوص استفاده از این سیستم سرمایشی، وجود احتمال انتقال آلودگی های فضای خارجی به داخل محیط است. اما در نظر داشته باشید که با رعایت راهکارهایی می توان میزان ورود گرد وغبار و ذرات آلاینده معلق را به فضای داخلی کاهش داد. به عنوان نمونه تعویض دوره ای پوشال ها، استفاده از کولر آبی های سلولزی برای این امر موثر اند.

  • قابلیت خنک کنندگی

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های کولر گازی و آبی در قدرت و قابلیت خنک کنندگی این دو سیستم است. کولر گازی در مدل های مختلف از لحاظ موقعیت نصب طراحی و تولید می شوند. همچنین این محصول برودتی در ظرفیت هوادهی 9000 الی 90000 Btu در ساعت موجود می شوند که به منظور خنک سازی فضاهایی با متراژ بزرگ و کوچک به کار می رود. همانطور که اشاره شد، اسپلیت های گازی با چرخش گاز مبرد در سیکل تبرید و تبخیر شدن مبرد بعد از جذب گرمای محیط، هوای خنک فضا را تامین می کند. سپس این گاز مبرد توسط کمپرسور مکش می شود و بعد از متراکم شدن شدید در کمپرسور به مایع مبرد تبدیل شده و به منظور چرخش دوباره در سیکل تبرید، آماده می شود. مدل گازی در مناطق شرجی و گرمسیری بیشترین کاربرد را دارند.

از سویی دیگر کولر آبی نیز با موقعیت نصب های مختلف و در ظرفیت هوادهی 2000 الی 7000 cfm طراحی می شود که از قدرت خنک کنندگی بالایی برخوردار اند و محیط را به درجه دلخواه کاربران می رساند. نحوه عملکرد دستگاه سرمایشی آبی نیز به این صورت است که با عمل تبخیر آب، سیستم برودتی هوای خنک مورد نیاز ساختمان را فراهم می کند. بنابراین به دلیل رطوبت ایجاد شده درون پوشال ها، مقدار رطوبت محیط نیز افزایش می یابد. پیشنهاد تیم فنی مهندسی دماپویا این است که در مناطقی که آب هوا مرطوب و شرجی اند، کولر آبی گزینه مناسبی برای تامین هوای خنک به نظر نمی رسد. اما در اقلیم هایی که شرایط آب هوایی گرم و خشک است، یکی از پرکاربردترین سیستم برودتی، مدل آبی می باشد.

    • میزان مصرف انرژی

میزان مصرف انرژی از دیگر موارد مهم در خصوص تفاوت کولر گازی و کولر آبی محسوب می شود. در واقع می توان اینطور گفت که یکی از معایب مدل گازی نسبت به مدل های آبی، مصرف برق بالای آنها می باشد. به عبارتی دیگر اسپلیت ها برای تامین برودت چندین برابر بیشتر برق مصرف می کنند. ممکن است هزینه های برق زیاد باشد و این مسئله یکی از چالش های آزاردهنده برای مصرف کنندگان محسوب می شود. البته، ناگفته نماند که امروزه شرکت های تولیدکننده این محصول با بکارگیری تکنولوژی اینورتر در ساخت اسپلیت و دیگر تکنولوژی های روز دنیا، تا حد بسیار زیادی میزان مصرف برق را در مدل های گازی کاهش داده اند. با این حال همچنان این رقم بالاتر از میزان استفاده برق مدل های آبی است.

همچنین کارکرد کمپرسور و دیگر قطعات به کار رفته در کولرهای گازی مانند فن دستگاه و چرخش گاز مبرد در بین دو یونیت، نیازمند مصرف برق می باشند اما در مدل های آبی علیرغم کارکرد الکتروموتور و الکتروپمپ، قطعات دیگر با مصرف انرژی کمتری از برق کار می کنند. لازم به ذکر است که اگر نصب و راه اندازی این سری از تجهیزات به درستی و با رعایت نکات کلیدی آن انجام پذیرد، می توان به میزان چشمگیری از مصرف انرژی کولر آبی کاست.  

  •  میزان صدا

از تفاوت کولر گازی و کولر آبی می توان به میزان صدای این سیستم های تهویه مطبوع حین عملکرد دستگاه اشاره داشت. بیشترین میزان صدای مدل گازی از کندانسور و یا همان یونیت خارجی آن تولید می شود. همانطور که گفته شد به همین دلیل اغلب در فضای بیرونی و خارج از ساختمان نصب می گردد. بنابراین می توان گفت صدای مدل گازی حین عملکرد باعث سلب آسایش و مزاحمت نخواهد شد. کولر آبی نیز به طور معمول در پشت بام، حیاط و بالکن ساختمان قرار می گیرد. بنابراین حین عملکرد، صدای بسیار کمی شنیده می شود.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx