استخر ، سونا ، جکوزی

اسکیمر استخر چیست

در این مطلب از مجله دماپویا به معرفی اسکیمر استخر و کاربرد آن اشاره داریم. با شروع فصل تابستان آب تنی و شنا یکی از مفرح ترین سرگرمی ها به شمار می آید و بسیاری از افراد برای گذراندن اوقات فراغت ساعتی از روز را به گذارندن و شنا در استخرها سپری می کنند. علاوه بر جنبه ی سرگرمی فعالیت هایی نظیر ورزش های آبی، آب درمانی در مجموعه های ورزشی و مراکز فرهنگی انجام می پذیرد. استخرها به صورت روباز و یا در سالن های سرپوشیده در ابعاد مختلف، به صورت عمومی و یا خصوصی طراحی و ساخته می شوند. با شنا و فعالیت در آب به مرور با انباشه شدن چربی بدن، موی سر، ذرات چربی کرم و روغن، برگ و یا چوب های خشک، حشرات و یا هر نوع جسم ریزی سبب کدر شدن آب استخر می گردد، و به مرور روی بو و رنگ آب نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

بدون شک شنا در استخری کثیف با ظاهری ناخوشایند لذت بخش نخواهد بود. به همین منظور ابزار و روش های متعددی برای تمیز کردن آب استخر وجود دارد که هریک عملکرد مختص به خود را دارا می باشد. اسکیمر یکی از پرکاربردترین روش های مکانیکی به منظور حذف آلودگی های آب استخر به شمار می آید. در ادامه به ساختار و عملکرد اسکیمر استخر و کاربرد آن اشاره خواهیم داشت.

اسکیمر استخر چیست

برای بررسی اسکیمر استخر و کاربرد آن به ساختار و نحوه عملکرد این سری از تجهیزات استخر، سونا و جکوزی اشاره داریم. اگر دقت کرده باشید دیواه های استخر به مطور متناوب در فواصل مشخص توسط دریچه هایی احاطه شده است. اسکیمر استخر یا کفگیر همانطور که از نامش پیداست به عنوان یک صافی عمل کرده و ذرات معلق موجود در آب را به دام انداخته و به سمت بیرون از استخر هدایت می کند. اسکیمر های قدیمی به صورت بتنی همزمان با ساخت استخر طراحی و ساخته می شدند. اما در حال حاضر از جنس پلیمر و به صورت یکپارچه ساخته می شوند و با توجه به نوع طراحی و ارتفاع استخر به صورت مجزا و یا در دیواره ها و یا کف استخر نصب و تعبیه می گردد. اسکیمر از ابتدایی ترین و ساده ترین روش ها برای تخلیه آب آلوده و خروج مواد معلق در آب استخر بکار گرفته می شود. و آب آلوده را به سیستم تصفیه منتقل کرده و توسط پمپ و تجهیزات آبرسانی عمل سیرکولاسیون و گند زادیی انجام می گردد. در ادامه بعد از اطلاع از ساختار اسکیمر استخر و کاربرد آن می پردازیم.

کاربرد اسکیمر در استخر

برای بررسی اسکیمر استخر و کاربرد آن ابتدا نگاهی داشتیم به ساختار و عملکرد این سری از تجهیزات استخر، در ادامه به کاربرد آن می پردازیم. اسکیمر از سری قطعات پرکاربرد در مدار استخرها به شمار می آید که می توان با کمترین هزینه از مزیت های متعدد آنها بهره مند شد. از ویژگی های منحصر بفرد آنها اینست که با جمع آوری برگ ها، آشغالها، مو و هر نوع مواد معلق در آب از ورود آنها به داخل خط لوله جلوگیری میکند و مانع مسدود شدن عبور آب می گردد. همچنین از این طریق با کاهش آلودگی های موجود در آب، بار روی فیلتر تصفیه استخر را به حد قابل توجهی کاهش داده و در کل موجب بهبود کلی سیستم می گردد.

کاربرد اسکیمر در استخر

همانطور که اشاره شد استخرها در ابعاد و به شکل های روباز و سرپوشیده در ابعاد و شکل های مختلف طراحی و ساخته می شوند، در صورتی که حین ساخت و طراحی از سیستم سرریز استفاده نشود نصب و تعبیه اسکیمر ضروری می باشد و سیکل تصفیه کامل نمی گردد. برای نصب اسکیمر استخر لازم است که برخی موارد از قبیل سطح و حجم آب، شیب استخر، سیکل گردش آب را مد نظر قرار دارد و طبق قواعد و استانداردهای موجود نصب و اجرا گردد. با نصب اسکیمر در جداره و یا کف استخر لازم است که از طریق مسیر لوله کشی آشغال و مواد جمع آوری شده به مسیر بیرونی هدایت کند. به طور عمده مسیر لوله کشی به دو صورت انجام می پذیرد. یا از طریق لوله کشی وارد دور ریز فاضلاب می شود که این روش موجب هدررفت انرژی می گردد. و یا اینکه آب هدایت شده داخل اسکیمر، به وسیله ی مسیر لوله کشی وارد چرخه ی تصفیه استخر شده و بعد از انجام فیلتراسیون و گندزدایی مجددا وارد چرخه ی مدار آب می شود. با بررسی اسکیمر استخر و کاربرد آن میتوانیم استخری ایده آل و پاکیزه را در اختیار داشته باشیم.

روی مقطع نیز یک دریچه قرار میگرد که مکش پمپ بین لوله متصل به اسکیمر و لوله تخلیه اصلی را کنترل و تنظیم می نماید. عملکرد اسکیمر استخر به این شکل است که با روشن شدن پمپ سرریز شناور به حالت مایل قرار می گیرد، و آب و مواد معلق موجود در آن را به سمت داخل مکش می کند. با خاموش شدن پمپ، سرریز به صورت خودکار به وضعیت قائم بازمیگردد و از برگشتن آشغال ها به داخل آب استخر مانع بعمل می آورد. میزان اندازه ی دریچه وردی آب اسکیمر باید با توجه به وضعیت و موقعیت استخر انتخاب شود. مثلا در استخرهای روباز مقدار برگ ها و ذرات معلق درشت بیشتر از یک استخر سرپوشیده است بنابراین بدیهی است که دریچه ها در استخرهای روباز باید بزرگتر باشند. همچنین میزان آلودگی در سطح استخر بیشتر از کف آن است بنابراین لوله های مکش باید بیشتر از خط تخلیه اصلی باشد تا توانایی برگها و ذرات معلق شناور روی آب را به سمت دریچه ها داشته باشد. بعد از بررسی ساختار اسکیمر استخر و کاربرد آن میتوانید متناسب با نوع نیاز و استخری که دارید خریدی بهینه و هوشمندانه را تجربه کنید.

شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید با مراجعه به صفحه دانشنامه تاسیسات سایر مقالات درباره سیستم های تجهیزات استخر، سونا، جکوزی را مشاهده و بررسی نمایید .

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx