گرمایشی

دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ

دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ، می تواند به عوامل و فاکتورهای متعددی بستگی داشته باشد. گرم نشدن کل و یا قسمتی از بدنه رادیاتور مشکلی رایج در بین این نوع سیستم های گرمایشی محسوب می شود. اگر شما از رادیاتورها به عنوان وسیله گرمایشی منزل خود استفاده کنید، شاید بارها مشکل گرم نشدن شوفاژ را تجربه کرده باشید. به طور کلی یکی از قدیمی ترین روش های ایجاد گرما در سازه های ساختمانی استفاده از سیستم مرکزی گرمایشی است. رادیاتورها از دیرباز با ابتدایی ترین شکل به عنوان گرم کننده محیط استفاده شده اند. با پیشرفت تکنولوژی و پیچیده شدن سیستم ها، رادیاتورها نیز دستخوش تغییرات شده و به شکل مدرن امروزی گرمابخش محیط هستند. این نوع سیستم های گرمایشی برای ایجاد گرما و گرم کردن محیط از آبگرم درون محفظه خود بهره می برند.

رادیاتور با استفاده از بویلر، پکیج و سیستم های مرکزی گرمایشی آبگرم مورد نیاز مدار را تأمین می کند. ممکن است حین استفاده از این نوع سیستم های گرمایشی، رادیاتور به خوبی فضای اطراف را گرم نکند، دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ امکان دارد بیش از یک مورد باشد و عوامل متعددی در این امر دخیل باشند. رادیاتور شوفاژ، ایمنی بسیار بالاتری نسبت به سایر سیستم های گرمازا داشته و به علت سطح گرمادهی و انتقال حرارت مطلوب، تأثیر بسزایی در کاهش اتلاف و هدررفت انرژی خواهد داشت. در این رابطه با توجه به نیاز بازار شرکت های داخلی و خارجی بسیاری سالانه میلیون ها دستگاه رادیاتور را تولید و روانه بازار رقابت می کنند. از برند های مطرح و معتبر که در بازار به فروش می رسد، می توان به رادیاتور ایران رادیاتور، بوتان و لورچ اشاره کرد. بدون در نظر گرفتن مارک و جنس این نوع سیستم های گرمایشی، گرم نشدن رادیاتور شوفاژ مشکلی رایج در بین تمامی رادیاتورها محسوب می شود.

5 علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ

در این مقاله از مجله دما پویا سعی داریم که عوامل مهم و تأثیر گذار در گرم نشدن آب رادیاتور شوفاژ و راه های برطرف کردن آن را مورد بررسی قرار دهیم. بهتر است با شروع شدن فصل زمستان و روشن کردن رادیاتور های گرمایشی به منظور عملکرد بهینه و جلوگیری از اتلاف انرژی، این سری از سیستم های گرمایشی را مورد بررسی قرار دهید:

رسوب گرفتن رادیاتور

رسوب گرفتن رادیاتور

آب در این نوع سیستم ها، نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کند. در واقع آب درون محفظه رادیاتور به طور مداوم در حال چرخش است و با بدنه رادیاتور ارتباط مستقیم دارد. همان طور که می دانید آب در حال جریان مقداری املاح را با خود به همراه خواهد داشت و پس از گذشت مدتی این املاح به شکل رسوب در کف و یا قسمتی از بدنه رادیاتور انباشته شده و مانع از جریان آبگرم درون محفظه شوفاژ می شود. در این صورت همین جریان ناقص، می تواند دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ باشد و در این صورت بالا و یا پایین رادیاتور گرم نشده و سرد باقی می ماند. برای حل این مشکل، می توان با استفاده از سختی گیر بر سر مسیر لوله کشی رادیاتور رسوبات و املاح را به کمترین میزان رساند. همچنین در برخی مواقع ممکن است نیاز به مدارشویی سیستم گرمایشی داشته باشید.

وجود هوا در رادیاتور

دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ، می تواند وجود هوا در رادیاتور باشد. مسیر اتصالات و واشرهای رادیاتور ممکن است دارای منافذ بسیار ریزی باشند که از این طریق مقداری هوا به داخل بدنه رادیاتور نفوذ کند و یا به دلیل واکنش آلیاژ بدنه رادیاتور با مس پکیج مقداری هوا در رادیاتور ها ایجاد شود. در این صورت باید به طور مرتب و دوره ای برای هواگیری رادیاتور ها اقدام نمایید. چرخش آب همراه هوا در مدار گرمایش سبب اختلال در سیستم گرمایشی شده و باعث می شود رادیاتور نیمه سرد بماند به این صورت که بالا یا پایین بدنه سرد باشد و یا گرمای مطلوبی به محیط منتقل نکند.

وجود هوا در رادیاتور
انتخاب نامناسب سیستم گرمایشی

انتخاب نامناسب سیستم گرمایشی

آب به عنوان ناقل دما در رادیاتورها نقش دارد، پس دمای مطلوب آب تأثیر بسزایی در داغ شدن بدنه رادیاتور و در نتیجه انتقال گرما به هوای مجاور خواهد داشت. پکیج های گرمایشی در ظرفیت حرارت دهی مختلفی تولید و عرضه می شوند و وظیفه تأمین آبگرم مورد نیاز رادیاتورها را به عهده دارند. هنگام انتخاب سیستم تأمین کننده آبگرم باید حتماً به ظرفیت حرارتی آن توجه کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که ظرفیت حرارت دهی دستگاه، باید پاسخگوی نیاز رادیاتورهای به کار رفته در واحد مورد نظر باشند. گاهی ممکن است دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ انتخاب نامناسب ظرفیت حرارت دهی پکیج باشد. اگر شما پکیج گرمایشی با ظرفیت حرارت دهی کمتر از نیاز انتخاب نمایید، این سیستم توانایی لازم برای رساندن و تأمین آبگرم مورد نیاز رادیاتورها را نداشته و باعث بروز مشکل در گرمادهی رادیاتور می گردد.

ایراد در اتصالات و لوله کشی 

رادیاتورها از طریق اتصالات و لوله کشی آبگرم مورد نیاز خود را از سیستم گرمایشی دریافت می کنند. اگر آبگرم مسیر طولانی را برای رسیدن به رادیاتور طی کند، بدیهی است که مقداری از گرمای خود را حین عبور از لوله ها تا رسیدن به رادیاتور از دست می دهد. رعایت فاصله رادیاتور با منبع تأمین کننده آبگرم از اهمیت ویژه ای برخودار است. رادیاتورها دارای شیر ورودی و خروجی جهت تبادل و جا به جایی آب سرد و گرم هستند، امکان دارد گاهی اوقات این شیرها به میزان کافی باز نباشند. دلیل باز نبودن شیرها می تواند به سبب رسوب گرفتن یا هرز شدن به طور نیمه باز یا بسته باشد که همین امر باعث اخلال در عملکرد رادیاتور شده و عامل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ به شمار رود.

ایراد در اتصالات و لوله کشی
مشکل از پمپ پکیج

مشکل از پمپ پکیج

با توجه به مستقل شدن واحدها، پکیج گرمایشی یکی از متداول ترین روش ها برای تأمین آبگرم مورد نیاز رادیاتورها به شمار می رود. این سری از سیستم ها، دارای پمپ برای به گردش درآوردن آب مدار گرمایشی یعنی رادیاتورها هستند. گاهی ممکن است پمپ دستگاه دچار خرابی شود، بنابراین آب درون رادیاتورها به خوبی در جریان نبوده و در گردش آنها مشکل به وجود می آید. اگر دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ پمپ پکیج باشد، دارای علائمی از قبیل ریزش آب، گریپاژ و به صدا درآمدن یا خرابی خود پمپ است.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx