استخر ، سونا ، جکوزی

ضدعفونی آب استخر

یکی از دغدغه های صاحبان استخرها بکارگیری بهترین روش برای ضدعفونی آب استخر به منظور داشتن آب زلال و شفاف می باشد.استخر آب ، حوضچه مصنوعی و آبگیری است که به صورت عمومی و اختصاصی جهت شنا ، آب تنی ، سرگرمی ، کاربرد دارند و به صورت روباز و مسقف ساخته می شوند . از استخر ها و پارک های آبی در زمینه های مختلف پزشکی ، علمی و آموزشی مانند واترپلو ، شنا ، غواصی ، آب درمانی مورد استفاده قرار می گیرند . روزانه بسیاری برای گذراندن اوقات فراغت ساعاتی از وقت خود را در استخر آب میگذرانند و در تماس مستقیم با آب هستند به همین دلیل تمیز بودن آب استخر و روش ضدعفونی آب استخر از نکات حائز اهمیت در رابطه با بهداشت و سلامت افراد می باشد .

با شنا و فعالیت افراد آلودگی های بسیاری مانند میکروارگانیسم ها، مواد آرایشی، ذرات پوست و مو و در استخر های رو باز ذراتی مانند گرد و غبار، فضولات پرندگان وارد آب استخر شده سلامت شناگران را به خطر می اندازد به همین دلیل آب استخر به طور مداوم نیاز به گند زدایی دارد. صاحبان استخر ها به دنبال بهترین روش ضدعفونی آب استخر هستند که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد همچنین تمامی آلودگی ها و میکروارگانیسم ها را از بین ببرد. ما در مجله دما پویا 6 روش از رایج ترین روش های ضدعفونی کردن آب استخر را مورد بررسی قرار داده و مزایا و معایب هر کدام را بیان کرده ایم . قابل ذکر است که برای هر استخر بنا بر شرایط خاص آن باید روش ضدعفونی را انتخاب نمود .

کلر زنی

کلر زنی

یکی از قدیمی ترین روش های ضدعفونی آب استخر کلرزنی بشمار می آید، کلر ماده ای است که به روش شیمیایی باکتری ها را از بین می برد، استفاده از روش کلر زنی عمومی ترین و قدیمی ترین روش ها جهت گند زدایی و ضدعفونی آب می باشد. کلر در ابتدا به یون هیپوکلریت و اسید هیپوکلرو تبدیل شده و پس از تخریب یا خنثی کردن باکتری ها ، آن ها را از طریق اکسید نمودن از بین می برد .  کلر دارای اثر باقیمانده است ، یعنی نه تنها زمانی که برای اولین بار به آب استخر اضافه می شود باکتری ها را از بین می برد بلکه بعد از آن هم به خنثی کردن باکتری ها ادامه می دهد  . از مزایای دیگر روش کلر زنی آب استخر در دسترس بودن کلر در اشکال مختلف مایع و گاز و جامد ، امکان نگه داری طولانی مدت کلر ، قیمت پایین و مقرون به صرفه می توان اشاره کرد . کلر بعد از اینکه به آب استخر اضافه می شود به سرعت پراکنده می شود بنابراین استخرهایی که از کلر استفاده می کنند باید به طور منظم تست و نگهداری شوند . روش کلر زنی دارای معایبی نیز می باشد که باید به آن توجه داشت در اثر واکنش شیمیایی کلر با مواد آلی موجود در آب فراورده های جانبی مانند کلرآمین و تری هالومتان  (THM)به وجود می آید برای سلامتی بسیار مضر بوده در افراد سوزش چشم و پوست ایجاد می کنند همچنین کلر موجود در آب استخر باعث مشکلات تنفسی شناگران می شود و بوی بد کلر تا ساعت ها ماندگار است . و میتواند از معایب این روش ضدعفونی آب استخر بشمار آید.

برم زنی

برم زنی

برم ماده ای شیمیایی بوده و در زمینه های مختلف کار برد دارد ، یکی از کاربردهای برم گند زدایی و ضدعفونی آب استخر می باشد. برم عملکردی مشابه کلر در گندزدایی آب استخر دارد اما به خاطر تثبیت در دمای گرم تر در استخرهای مسقف آب وان و جکوزی که دمای بالاتری دارند بیشتر کاربرد دارد . هنگامی که برم به آب استخر اضافه می شود با مواد آلی داخل آب واکنش نشان داده و بروموآمین تشکیل می شود و همین فراورده خاصیت گندزدایی دارد و از مزیت های برم زنی به شمار می آید . برم خاصیت اکسایندگی پایین و قیمت بالاتری نسبت به کلر دارد و از معایب برم به شمار می آید .

اوزون زنی

اوزون زنی

یکی دیگر از روش ضدعفونی آب استخر اوزن زنی می باشد، گاز اوزون از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است . اوزون یک اکساینده بسیار قوی می باشد و یک گاز ناپایدار می باشد خاصیت ضد عفونی و میکروب کشی بالایی دارد . اوزون به طور مستقیم روی دیواره ی سلولی باکتری ها تأثیر گذاشته و آنها را به طور کامل تجزیه می کند و از این طریق ویروس و باکتری ها را نابود می کند همچنین ترکیبات آلی موجود در آب استخر مانند چربی ها ، مواد آرایشی ، اوره را از بین می برد . با ضد عفونی آب استخر به وسیله ی اوزون فراورده جانبی مضر بوجود نمی آید در نتیجه سوزش چشم ، خارش پوست ، مشکلات تنفسی ، بو و مزه ی نامطبوع ایجاد نمی شود و از مزیت های خوب روش اوزون زنی به شمار می آید همچنین باعث شفافیت آب استخر می شود و تأثیری بر PH آب استخر ندارد . اوزون گاز ناپایدار و عمر کوتاهی دارد نمی توان آن را نگهداری کرد باید بلافاصله از آن استفاده کرد .

دستگاه یون ساز

دستگاه یون ساز

دستگاه یونیزه کننده یون مس و فلزات سنگین را در آب انتشار می دهد و باعث تجزیه باکتری ها، قارچ ها می شود و روش ضدعفونی آب استخر می باشد، و شامل دو مدل یونیزه کننده الکتریکی و دیگری کارتریج معدنی یون ساز وجود دارد . در مدل الکتریکی با استفاده از الکتریسیته برای باردار کردن فلزات تا زمان آزادسازی یون‌ها استفاده می‌کند و در مدل کارتریج معدنی با استفاده از جریان پیوسته آب از یک بسته مواد معدنی یون های فلزی آزاد می کند و موجوب ورود یون به داخل آب استخر می شود . در صورتیکه PH آب استخر در محدوده خاص نگه داشته شود دستگاه یونیزه کننده تأثیر منفی روی تجهیزات استخر ندارد و نیاز به مواد شیمیایی استخر را کاهش می دهد و از ویژگی های روش گند زدایی آب استخر به شمار می آید همچنین دارای هزینه تعمیر و نگه داری پایینی می باشد . یون های آزاد شده توسط یون ساز ها دارای سرعت عمل پایینی هستند و چندین ساعت طول می کشد که باکتری ها را از بین ببرند و به تنهایی کافی نبوده و نیاز به مواد شیمیایی دیگر مانند کلر و برم می باشد و از معایب این روش ضدعفونی آب استخر به شمار می آید .

اشعه فرابنفش (UV)

اشعه فرابنفش (UV)

اشعه فرا بنفش (Ultraviolet ) یا به اختصار اشعه UV از امواج الکترومغناطیسی نامرئی غیر قابل رویت برای انسان است . اشعه UV خاصیت میکروب کشی بسیار بالایی دارد به همین جهت به صورت مصنوعی در لامپ های UV تولید می شوند جهت گند زدایی و ضدعفونی کردن در زمینه های مختلف از قبیل آب ، تجهیزات پزشکی ، صنایع لبنی مورد استفاده قرار می گیرند . برای ضدعفونی کردن آب استخرهای روباز، مسقف و گرم کاربرد دارد از طریق فتواکسیداسیون به صورت فوری و سریع بر ترکیبات آلی مانند کلرآمین ها، اوره تأثیر گذاشته و باعث نابودی تمامی میکروارگانیسم ها می شود و هیچ ماده ی سمی در آب استخر ایجاد نمی کند و سازگار با محیط می باشد، از ویژگی های این مدل ضدعفونی آب استخر می توان به مقرون به صرفه بودن، دسترسی راحت، و هزینه نگه داری کم اشاره نمود .

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx