مقالات عمومی

لوله مویی چیست

لوله مویی و کاربرد آن در کولر گازی، با دماپویا برای پاسخ به این سوال همراه باشید. نیاز به تجهیزات سرمایشی در زمینه های صنعتی و یا خانگی برای خنک کردن فضای اتاق، و یا خنک نگهداشتن مواد خوراکی و غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اکثر سیستم های تهویه مطبوع از جمله کولر گازی و یا انواع مدلهای یخچال از طریق سیکل تبرید هوای خنک مورد نیاز را تامین می کنند. برای انجام عمل تبرید و تبدیل گاز مبرد به مایع خنک و جریان این سیکل در مدار و تکرار این چرخه، تجهیزات و قطعات مختلفی در کنار هم قرار می گیرند که هریک نقش اساسی در انجام این عمل ایفا می کنند. یکی از این قطعات لوله مویی است که در ادامه به لوله مویی و کاربرد آن، همچنین اهمیت آن در سیکل های تبرید می پردازیم.

کولر گازی یکی از پرکاربردترین وسایل سرمازا در عرصه سیستم های تهویه مطبوع به شمار می آید. این تجهیزات همانطور که اشاره شد از طریق سیکل تبرید و متراکم سازی گاز مبرد درون کمپرسور و تبدیل آن به هوای خنک، سرمای مورد نیاز محیط را فراهم می کند. لوله مویی از مهمترین تجهیزات سیکل تبرید است که به اصطلاح به آن عامل انبساط نیز گویند. لوله مویین به طور معمول از جنس مس در سایزهای مختلفی تولید می شود، و محل عبور گازهای مبرد خروجی از کندانسور است، و به عنوان کنترل کننده جریان مبرد در تجهیزات سرمایشی و سیستم های تبرید مورد استفاده قرار می گیرد. که در ادامه به لوله مویی و کاربرد آن در کولر گازی می پردازیم.

کاربرد لوله مویی در کولر گازی

برای بررسی لوله مویی و کاربرد آن نگاهی داریم به ساختار این سری از قطعات، لوله مویین از اصلی ترین قطعات کولر گازی به شمار می آید. انجام سیکل تبرید در کولر گازی به این صورت است که با روشن شدن دستگاه و استارت کمپرسور عمل متراکم سازی گاز مبرد درون محفظه ی کمپرسور اتفاق می افتد. زمانیکه گاز مبرد متراکم می شود فشار آن افزایش می یابد و با فشار بالای 250 پاسکال به مایع تبدیل می شود و با دمایی حدود 35 الی 45 درجه درون لوله های مویی جریان می یابد. زمانیکه مایع درون لوله های مویی در حال عبور است، فشار آن حدود 40 الی 60 پاسکال تقلیل یافته و مقدار زیادی گرما از دست می دهد، و دمای آن به صفر درجه می رسد، و زمان رسیدن به اواپراتور مجدد به گاز خنک تبدیل می شود. بنابراین میتوان گفت لوله مویی نقش انبساط و شکست فشار سیستم را ایفا می کند. به این ترتیب مبرد با فشار کم در اواپراتور تبخیر می شود و هوای سرد مورد نیاز محیط را فراهم می کند. به طور معمول لوله مویی از جنس مس تهیه شده و قطر بسیار کمی دارد که همین ویژگی ها موجب شده عمل شکست فشار به درستی انجام شود. قطر لوله های مویی که در انواع ظرفیت های کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرند شامل 0.031 الی 0.070 اینچ، و طول آن به متر محاسبه می شود.

کاربرد لوله مویی در کولر گازی

مزایای استفاده از لوله مویی

در متن بالا به ساختار لوله مویی و کاربرد آن پرداختیم. سیستم های تهویه مطبوع از جمله کولر گازی با ایجاد هوایی خنک گرمای طاقت فرسای تابستان را قابل تحمل می کند. با توجه به همین موضوع شرکت های بسیاری در خصوص تولید این سیستم ها در حال فعالیت هستند که از برندهای مطرح میتوان به کولر گازی جی پلاس اشاره داشت. صرفنظر از ظرفیت و مدل کولر گازی، در تمامی این سیستم ها از لوله مویین استفاده شده است. که از مزایای استفاده از این قطعات می توان به این موضوع اشاره داشت که از طریق تغییر سایز و طول لوله می توان میزان جریان مبرد را کنترل نمود و به این ترتیب همچنین از مزایای این قطعه می توان به قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه آن نسبت به سایر اکسپنشن ها اشاره داشت. همچنین با تمامی گازهای فریونی سازگاری دارد.  به کنترل کننده فعالی نیاز ندارند.

مزایای استفاده از لوله مویی

به منظور عملکرد مطلوب و صحیح کمپرسور لازم است که به صورت دوره ای نسبت به شستشوی مدار کولر گازی اقدام نمایید. به این دلیل که همراه با گاز مبرد مقداری روغن نیز در سیکل تبرید چرخش دارد، و به دلیل کوچک بودن سطح مقطع لوله مویی، دچار گرفتگی شده و کمپرسور حین عملکرد آمپر زیادی می کشد، بنابراین لازم است که طول و قطر لوله را متناسب با ظرفیت کولر گازی باشد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx