گرمایشی

معرفی انواع سیستم های گرمایشی ساختمان

انواع سیستم های گرمایشی ساختمان از دیرباز به ابتدایی ترین شکل برای داشتن زندگی راحت تر در اختیار افراد قرار گرفته اند و تا به امروز با پیشرفت تکنولوژی این تجهیزات نیز دستخوش تغییرات اساسی شده و به شکل مدرن تبدیل شده اند. تمام سیستم های حرارتی از طریق مصرف سوخت و یا انرژی با هدف گرم کردن فضای داخلی ساختمان برای تجربه زمستانی سرد طراحی و ارائه می شوند. همین طور می توان گفت، یکی از اولویت های اصلی در ساخت هر سازه و در تأسیسات ساختمان، بهره مندی از سیستم گرمایشی مناسب است.

برای خرید این تجهیزات هنگام مراجعه به بازار با انواع سیستم های گرمایشی ساختمان روبه رو می شوید که هر کدام دارای عملکرد مختص به خود هستند و از یک الگو و قاعده مشخص پیروی می کنند. عوامل و نکات متعددی برای انتخاب سیستم گرمایشی مناسب وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها، می توانید علاوه بر صرفه جویی در هزینه های خرید، بیشترین بازدهی را مشاهده نمایید. با توجه به گستردگی و تنوع در این تجهیزات با مطالعه و انتخاب درست، می توانید برترین سیستم گرمایشی را برای سازه ساختمانی انتخاب کنید. یکی از این نکات، می تواند متراژ ساختمان و نوع کاربری آن باشد. در ادامه قصد داریم رایج ترین و برترین سیستم های گرمایشی ساختمان را به طور کامل شرح دهیم.

انواع سیستم های گرمایشی ساختمان زیرشاخه های متفاوتی دارند، اما به مرور زمان چند روش که در ادامه به آن می پردازیم، جزء مرسوم ترین تجهیزاتی هستند که در اغلب ساختمان های مسکونی و یا تجاری مشاهده می کنید. برای انتخاب این تجهیزات عواملی از قبیل نوع و دسترسی به سیستم سوخت رسانی، اقلیم جغرافیایی و میزان هزینه ها نقش بسزایی دارند. در این صورت با در نظر داشتن این نکات طلایی، می توانید خریدی بهینه و مقرون به صرفه را تجربه کنید. از رایج ترین انواع سیستم گرمایشی ساختمان، می توان به بخاری، موتورخانه، پکیج و انواع هیتر اشاره کرد که همگی تنها با یک هدف یعنی دریافت انرژی گرمایی از سوخت و انتقال آن به فضای داخلی و گرم کردن آن، طراحی و ساخته شده اند. همچنین از نظر عملکرد ممکن است تفاوت های بایکدیگر داشته باشند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

بخاری

یکی از انواع سیستم های گرمایشی ساختمان، استفاده از انواع بخاری است. این وسیله ها در مدل ها و سایزهای مختلفی تولید و در بازار موجود هستند. به طور عمده بخاری با استفاده از مصرف سوخت گاز و تبدیل آن به شعله، گرمای ایجاد شده را به محیط اتاق منتقل می کند. بخاری از کنار هم قرار گرفتن اجزای ساده ای از قبیل جرقه زن، ترموکوبل، مشعل گاز، شیشه های نشکن، لوله اتصال گاز و در نهایت یک محفظه که همگی این قطعات را در برمی گردد، تشکیل شده است. هنگام تشکیل شعله مقداری دود و گازهای سمی حاصل می شود که به وسیله دودکش مواد حاصل از احتراق را به فضای بیرونی ساختمان منتقل می کند. به دلیل قرار گیری این تجهیزات در فضای داخلی، شکل ظاهری آنها از اهمیت ویژه ای برخودار است.

در حال حاضر بخاری هایی که در بازار موجود هستند، معمولاً از ظاهری شیک و مدرن بهره می برند که با قرار گرفتن در هر فضایی زیبایی آنها دو چندان می شود. از مدل های بخاری، می توان به نوع دیواری و زمینی در دو مدل دودکش دار و بدون دودکش اشاره کرد. هر کدام از این مدل ها به دلیل تولید گاز مونوکسید کربن نیازمند رعایت نکات ایمنی برای حفظ جان ساکنین ساختمان هستند. از بخاری، می توان در منازل مسکونی، دفترکار و فضاهایی با متراژ حداکثر 100 متر مربع به منظور ایجاد گرما بهره مند شد. از نکات بسیار مهم حین خرید بخاری، توجه به علامت استاندارد آن است. سیستم هایی که با این علامت به فروش می رسند از نظر کیفیت و استاندارد ملی مورد ارزیابی و کنترل قرار گرفته اند.

موتورخانه

موتورخانه، یکی از قدیمی ترین و متداول ترین انواع سیستم های گرمایشی ساختمان به شمار می رود. به طور معمول در ساختمان های چند طبقه و با متراژ بالا به دلیل نیاز به گرمایش بیشتر، فضایی برای موتورخانه در نظر گرفته می شود. این سری از سیستم های گرمایشی ساختمان از کنار هم قرار گرفتن اجزای مختلفی از قبیل پکیج، دیگ، بویلر، مشعل و اتصالات تشکیل شده اند که وظیفه تأمین آبگرم مورد نیاز رادیاتورها را به عهده دارند. آب ورودی به دیگ توسط شعله مشعل و یا به وسیله پکیج گرم شده و از طریق لوله کشی به سیستم گرمایشی ساختمان منتقل می شود.

موتورخانه ها علاوه بر تأمین آبگرم مورد نیاز مدار گرمایشی ساختمان، آبگرم مصرفی مورد نیاز جهت انجام امور روزمره نظیر استحمام، آشپزی، شست شو را نیز فراهم می کند. همین طور می توان گفت با بهره مندی از موتورخانه، می توان دیگر وسایل و سیستم های گرمایشی ساختمان را حذف کرد، در نتیجه در بسیاری از هزینه های اقتصادی صرفه جویی خواهد شد. به طور معمول موتورخانه ها حین عملکرد صدای نسبتاً زیادی دارند، بهتر است فضایی مجزا از محل سکونت برای ایجاد موتورخانه در نظر گرفت که بدون ایجاد مزاحمت برای ساکنین آبگرم مورد نیاز مدار گرمایشی را تأمین کند. برای احداث و ایجاد موتورخانه عواملی از قبیل متراژ ساختمان، نوع سوخت مصرفی و سیستم گرمایشی ساختمان را در نظر بگیرید.

پکیج

در حال حاضر یکی از کاربردی ترین انواع سیستم های گرمایشی ساختمان، استفاده از انواع پکیج است. پکیج های گرمایشی نوع پیشرفته موتورخانه هستند که به دلیل سطح ایمنی بسیار بالا و عدم اشغال فضای مفید ساختمان به یکی از پرکاربردترین نوع در این زمینه تبدیل شده اند. پکیج گرمایشی با ظرفیت حرارت دهی متفاوتی با موقعیت نصب دیواری و زمینی، توسط شرکت های داخلی و خارجی تولید و روانه بازار رقابت می شوند. پکیج های گرمایشی وظیفه تأمین آبگرم مورد نیاز رادیاتور ها را به عهده دارند. همچنین آبگرم مصرفی موردنیاز ساکنین ساختمان را نیز تأمین می نماید. به دلیل دارا بودن ابعاد و حجم کم، می توان در آشپزخانه بین کابینت ها آن را نصب نمود.

از مزیت های منحصر به فرد پکیج، استفاده مستقل هر واحد از این نوع سیستم گرمایشی است. پکیج دیواری در ظرفیت حرارت دهی 22 تا 36 کیلووات مناسب استفاده در ساختمان هایی با حداکثر 300 مترمربع و پکیج های زمینی به دلیل تأمین حجم بیشتر آبگرم در ساختمان های چند طبقه و با متراژ بالاتر مورد استفاده قرار می گیرند. برای خرید پکیج گرمایشی به ظرفیت حرارت دهی آن باید توجه کرد و با توجه به متراژ ساختمان و موقعیت جغرافیای محل، ظرفیت متناسب با نیاز را انتخاب نمود. همچنین به علت قرار گیری در فضای داخلی شکل ظاهری دستگاه از اهمیت ویژه ای برخودار است. از این مدل سیستم های گرمایشی ساختمان، می توان در منازل مسکونی، آبدارخانه ها و ادارات بهره مند شد.

هیتر گازی و گازوئیلی

یکی دیگر از انواع سیستم های گرمایشی ساختمان، هیتر ها هستند که این مدل از تجهیزات حرارتی در دو مدل گازسوز و گازوئیل سوز تولید و در بازار ارائه می شوند. داخل هیتر از یک فن دمنده استفاده شده که گرمایشی ایجاد شده را به اطراف دستگاه منتقل می کند. هیترها در ظرفیت حرارت دهی متنوعی تولید شده و در محیط هایی نظیر بانک ها، رستوران ها، مساجد، سالن های اجتماعات از هیتر به عنوان سیستم گرمایشی و تأمین هوای گرم بهره مند می شوند.

هیترهای گازی و یا گازوئیل سوز در برخی مدل ها، نیازی به راه خروجی و نصب دودکش ندارند، بنابراین در مکان هایی که با محدودیت مواجه هستند، می توان از این سری سیستم های گرمایش ساختمان بهره مند شد. همچنین انرژی کمتری برای ایجاد هوای گرم مصرف می کنند. از ویژگی های منحصر به فرد هیتر گازی و گازوئیلی، سطح ایمنی بالای آنها است که احتمال خفگی با گاز و آتش سوزی به حداقل می رسد. هیترها در مدل های فن دار، بدون فن و تابشی طراحی و ساخته می شوند که هنگام انتخاب و خرید این تجهیزات باید متراژ ساختمان و نوع سوخت مصرفی آن را در نظر داشت که بهترین خرید را با بالاترین بازدهی انتخاب کرده باشید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx