سرمایشی

پمپ درین چیست

یکی از پرکابردترین قطعات در سیستم های تهویه مطبوع پمپ درین می باشد. وظیفه این قطعه این است که از تجمع و نشت آب و پوسیدگی و زنگ زدگی بدنه دستگاه جلوگیری می کند؛ بنابراین جنس و کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل اگر از سیستم تهویه مطبوعی برای هوادهی محیط خود استفاده می کنید، ممکن است نام این پمپ به گوش تان خورده باشد و این سوال برایتان پیش آمده باشد که پمپ درین چیست و چه کاربردی دارد. عموما این مدل از سری پمپ های با سایز و اندازه کوچک محسوب می شود که کارکرد آن پمپاژ آب در حجم کم از بدنه دستگاه ها است.

پمپ درین کولر گازی و خرید این نوع تجهیزات برای دیگر سیستم ها از قبیل داکت اسپلیت یا فن کویل در بین مصرف کنندگان و یا تعمیرکاران رایج است. مانند دیگر قطعات یدکی به صورت گسترده به کار می روند و ممکن است در صورت بروز نقص و یا خرابی این قطعه، نیاز به تهیه آن خواهید داشت. برای آن که بدانیم پمپ درین چیست، باید اشاره شود که به هر حال این قطعه برای تخلیه آب حاصل از تعرق لوله های کوئل درون دستگاه های تهویه مطبوع مانند کولر گازی، داکت اسپلیت، فن کویل، هواساز و خروج پس آب یونیت های دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته و از قطعات کاربردی در این محصولات به شمار می رود.

در واقع، در سیستم های تهویه یک سینی درین به کار رفته است که آب حاصل از تعرق لوله های کویل را جمع می کند که در حین کارکرد دستگاه ایجاد می شود. آب چگالیده در سینی درین جمع شده و در صورت تخلیه نشدن، ممکن است از بدنه نشت پیدا کند که آسیب زنگ زدگی و خوردگی را در پی خواهد داشت. لازم به توضیح است که قیمت پمپ درین کولر گازی و یا داکت اسپلیت و دیگر سیستم های تهویه مطبوع، به قدرت موتور آنها بستگی دارد که این محصول با قدرت موتور 15 تا 100 وات طراحی می شود و همگی با برق تکفاز کار می کنند.

طریقه نصب پمپ درین در کولر گازی

طریقه نصب پمپ درین در کولر گازی

برای نصب پمپ درین در کولر گازی، داکت اسپلیت یا فن کویل نیاز است ابتدا نگاهی به نحوه قرارگیری و اتصالات آن داشته باشیم و از روش نصب اتصالات نیز آگاهی کامل کسب کنیم. همانطور که گفته شد، این تجهیزات وظیفه تخلیه آب را از داخل دستگاه به عهده دارند و چنانچه تخلیه آب به درستی انجام نشود، دستگاه دچار نقص فنی می گردد. ضروری است که فاصله بین پمپ و کف دستگاه و همچنین محل قرار گیری پمپ به طور دقیق تعیین شود. فاصله پمپ درین تا کف دستگاه باید بین 5 تا 10 سانتی متر باشد و این قطعه باید با فاصله 10 سانتی متری از دیگر قطعات نصب گردد.  

پس از آشنایی کامل با پمپ درید گفتنی است که بعد از نصب آن باید لوله تخلیه نصب گردد که جنس این لوله نیز باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. عموما از لوله هایی استفاده می شود که از جنس پی وی سی ساخته می شود و مزیت آن این است که دوام بالایی دارد. همچنین به این نکته توجه کنید که این لوله در محفظه پر آب کف دستگاه قرار نگیرد تا دچار پوسیدگی نگردد. برای نگه داری پمپ درین در کولر گازی، داکت اسپلیت یا فن کویل، می توانید از پایه های نگه دارنده استفاده کنید. چرا که در اطراف این وسیله زائده هایی طراحی شده است تا بتوان آن را متناسب با موقعیت بدنه دستگاه، در حالت های مختلف قرار داد. اصولا پمپ درین در حالت عمودی نصب می شود تا آب از بالای دستگاه وارد شده و از پایین آن خارج گردد.

از دیگر مواردی که نیاز است در هنگام انتخاب و خرید پمپ درین بدانیم، ساختار خود پمپ است که از یک مخزن و پمپ شناور تشکیل می شود. و توصیه می شود که ورودی و خروجی آن اتصالات از جنس پلاستیک ساخته می شود و با قرار دادن یک لوله پلاستیکی در درون آن هواگیری می شود تا در عملکرد تخلیه آب مشکل و خللی پیش نیاید. به لوله هوا گیری اصطلاحا لوله ونت می گویند که با تخلیه کامل هوا در داخل دستگاه، عملکرد آن را بهبود می بخشد. در نهایت در نظر داشته باشید که فاز و نول پمپ باید دقیق نصب گردد تا برق مورد نیاز برای کارکرد درین تامین گردد..د.

انواع پمپ درین

انواع پمپ درین

 انواع پمپ درین در چهار مدل متنوع تولید می گردند که شامل مدل های تانک، دیواری، دو تکه، و یک تکه سقفی می شود. مدل پمپ درین تانک بمنظور تخلیه حجم بیشتر آب در کولر گازی های ایستاده، یونیت داکت اسپلیت و پکیج یونیت ها نصب می شود و عموما از دبی (حجم آب عبوری) بالایی برخوردار بوده و قابلیت تخلیه آب تا 400 لیتر در ساعت را دارد و هد یا ارتفاع آن در حدود 10 متر است. 

توان مدل تانک از 50 تا 100 وات است و دارای محفظه ذخیره تا 2 لیتر می باشد. پمپ درین دیواری میزان دبی کمتری دارد و دبی یا حجم آب عبوری آن تا 15 لیتر و هد آن 12 متر است. این مدل دارای محفظه  ذخیره 250 میلی لیتری بوده و بیشتر در یونیت های دندانپزشکی نصب می گردد و کارکرد آن برای تخلیه پس آب دستگاه هایی مانند یونیت داندانپزشکی طراحی شده است.

پر کاربردترین مدل های این تجهیزات اما پمپ درین دو تکه بوده که برای تخلیه آب تشتک در داخل پنل سیستم های تهویه مطبوع نصب می شود و از دو تکه مجزای پمپ و محفظه ذخیره فلوتر دار تشکیل شده است. حجم محفظه ذخیره مدل درین دو تکه 50 میلی لیتر، دبی آن 15 لیتر و هد این مدل 10 متر می باشد. پمپ یک تکه سقفی نیز در کولر گازی کاستی سقفی، داکت اسپلیت های کانالی و فن کویل های سقفی و کاستی کاربرد دارد و  هد یا قدرت ارتفاع آن 1/5 متر است. قیمت پمپ درین به مدل آن بستگی داشته و نیاز است با آگاهی انتخاب و خریداری گردد. در نهایت توصیه می شود که تعویض این تجهیزات توسط کارشناس متخصص صورت گیرد تا با نصب غیر اصولی، خللی در عملکرد دستگاه اتفاق نیافتد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx