گرمایشی

کلکتور موتورخانه چیست

کلکتور موتورخانه یک سیستمی است که در صنعت لوله کشی استفاده می شود. در حقیقت این دستگاه یک روش جدید برای تقسیم بندی سیستم آب سرد و گرم ساختمان به حساب می آید. در صورت بروز مشکلات، تعمیرات لوله کشی این سیستم بسیار ساده بوده و دارای کارایی های دیگری است. استفاده از این سیستم موجب می شود آب سرد و گرم به صورت یکسان در تأسیسات تقسیم گردد و تمام ساکنان ساختمان به یک اندازه استفاده داشته باشند. سیستم کلکتوری ساختمان موجب متعادل شدن فشار آب شده و به سادگی تنظیم می شود. کلکتور موتورخانه یک لوله استوانه ای شکل بوده که قطر بسیار زیادی دارد. معمولاً ورودی و خروجی مایعات به آن وارد شده و جنس آن از کروم، آلیاژ مس یا فلزی است. همچنین قطر لوله آن با توجه به نیاز کاربرد متفاوت بوده و به صورت دائم یک اندازه نیست.

کلکتور لوله ای است که از قسمت زیرین، چندین خروجی دارد. ساختار کلکتور به این صورت است که یک ورودی اصلی و چندین خروجی فرعی در آن تعبیه شده است. آب از ورودی اصلی وارد و بین خروجی ها تقسیم می گردد. با استفاده از کلکتورها، می توان عکس همین کار را هم انجام داد، در این صورت آب از چندین ورودی دریافت و بعد با فشار بالاتری از یک خروجی آن را خارج می کند.

کلکتور موتورخانه چیست

کلکتور (collector) در لغت به معنای جمع کننده است. موتورخانه از اجزای متفاوتی تشکیل شده که از طریق لوله های رفت و برگشت، آب مورد نیاز واحدهای مسکونی و تجهیزاتی از قبیل فن کویل ها، مبدل ها، منبع های کویل دار، سیستم گرمایش از کف، رادیاتورها، منبع دوجداره را تأمین می کند. در سال های اخیر به منظور کاهش مسیر لوله کشی و انشعابات از کلکتورها در سیستم گرمایشی و موتورخانه بهره می برند. به طور معمول تا قبل از آن، از دو لوله موازی برای انتقال آب گرم و آب سرد و توزیع آن به سراسر ساختمان استفاده می شد و به این ترتیب هر واحد با توجه به نیاز روزانه آب مصرفی را دریافت می نمود. با استفاده از کلکتورها این مشکل حل و جایگزین دو لوله موازی در موتورخانه شده اند.

وظیفه کلکتور در موتورخانه

این نکته را در نظر داشته باشید که ورودی های کلکتورها با خروجی های آن کاملاً به صورت مجزا طراحی شده است، بنابراین در هر موتورخانه از 2 کلکتور استفاده می شود. یک کلکتور برای آبگرم خروجی و دیگری برای آب گرم ورودی به موتورخانه به کار گرفته خواهد شد. کلکتور در قسمت آب گرم خروجی به این صورت است که آبگرم توسط یک لوله خروجی وارد کلکتور شده و از آنجا از طریق انشعاب به واحدهای ساختمان توزیع می شود. آب سرد برگشتی از واحد ها نیز وارد کلکتور شده و با یک خروجی به داخل منبع بویلر هدایت می شود. همین طور می توان گفت که وظیفه کلکتور در موتورخانه، تسریع عمل چرخش آب از پمپ آب در مدار گردش موتورخانه است. با استفاده از کلکتور می توان آب گرم را به طور مستقیم به تمامی خروجی های شیرآلات به میزان و فشار یکسان توزیع نمود.

انواع مدل های کلکتور موتورخانه

ساختار کلکتور موتورخانه به این صورت است که از یک لوله اصلی با سایز بزرگ و در قسمت پایینی از چندین خروجی تهیه شده است. کلکتورها به طور عمده در سایزهای مختلف با تعداد انشعابات متفاوتی تولید و موجود می شوند. به طور عمده آلیاژ های مناسب برای ساخت کلکتورها از جنس برنج، گالوانیزه و یا مس هستند و یا براساس تعداد خروجی ها نیز بین 5 تا 8 عدد است.

مزایای استفاده از کلکتور موتورخانه

مزایای استفاده از کلکتور موتورخانه

کاهش هزینه های نصب و راه اندازی سیستم لوله کشی
جلوگیری از اتلاف و هدررفت انرژی در مسیر
امکان کنترل و مصرف جداگانه واحدها
دسترسی راحت به لوله ها برای تعمیر
عدم نصب لوله ها در کف ساختمان
تنظیم فشار آب خروجی واحدها

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
سجاد
سجاد
6 ماه پیش

ممنون

دکمه بازگشت به بالا
1
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx