مقالات عمومی

واشر دیافراگم چیست

واشر دیافراگم چیست و کاربرد آن، با دماپویا برای معرفی این قطعات و کاربرد آن در سیستم های گرمایشی از قبیل آبگرمکن و پکیج همراه باشید. سیستم های گرمایشی از سری تجهیزات اساسی و مهم در سازه های ساختمانی به شمار می آیند که با تامین آبگرم انجام امور روزانه از قبیل شستشو، پخت و پز، استحمام را راحتتر کرده و آسایش ساکنین را به بهترین شکل فراهم می کند. در همین راستا تجهیزات و سیستم های متعددی طراحی و ساخته شده اند، که هریک به نوعی و با توجه به عملکردی که دارند با مصرف سوخت و تبدیل آن به انرژی گرمایی، حرارت لازم برای گرم کردن آب ورودی به دستگاه را تامین می کنند. پکیج از سری سیستم های گرمایشی پرکاربرد در این زمینه به شمار می آید که آبگرم مصرفی مورد نیاز را فراهم می کند. پکیج ها به نوعی طراحی شده اند که علاوه بر تامین آبگرم مصرفی قادر به گرم کردن آب برای مدار گرمایشی از قبیل رادیاتورها، فن کویل و یا داکت اسپلیت نیز می باشند.

این سری از سیستم های گرمایشی در دو مدل پکیج دیواری و زمینی تقسیم بندی می شوند که هردو مدل با یک هدف یعنی تامین آبگرم مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند، با این تفاوت که پکیج های زمینی عموما در ساختمان هایی با متراژ بالاتر از 300 متر بیشترین کاربرد دارند. این تجهیزات گرمایشی از کنارهم قرار گرفتن اجزا و قطعات مختلفی تهیه شده که کارکرد هریک روی عملکرد نهایی دستگاه تاثیر عمده ای دارند. از این قطعات می توان به واشر دیافراگم پکیج اشاره داشت. که در ادامه به کاربرد و نحوه ی عملکرد آن اشاره خواهیم داشت.

کاربرد دیافراگم در پکیج

همانطور که اشاره شد پکیج های گرمایشی دارای قطعات ریز و درشتی هستند که هریک به نوعی روی ساختار نهایی دستگاه و در نهایت تامین آبگرم تاثیر مستقیمی دارند. نحوه ی ساختار و عملکرد پکیج ها به این شکل است با استفاده از مصرف سوخت شعله ایجاد می کنند، و دارای لوله های ورودی آب سرد و خروجی آب گرم هستند. با ورود آب سرد به دستگاه شعله ی مشعل روشن شده و حرارت لازم برای گرم کردن آب را فراهم می کند. آب داغ شده وارد لوله های خروجی پکیج می شود. حال سوال اینجاست که نقش واشر دیافراگم پکیج چیست.

کاربرد دیافراگم در پکیج

قطعات پکیج هریک به نوعی در امر تامین آبگرم بهداشتی دخیل هستند. پکیج همانطور که اشاره شد علاوه بر تامین آبگرم بهداشتی، آبگرم مدار گرمایشی را نیز تامین می کند. بنابراین لازم است که قطعه ای در پکیج بکار رفته باشد که تشخیص دهد که کاربر آبگرم نیاز دارد و یا آبگرم برای مدار گرمایش ساختمان است. بنابراین از سیستم مکانیکال دیافراگم در کنار شیر سه راهی پکیج استفاده شده، این قطعه از جنس پلاستیک ساخته شده است.

بنابراین این واشر دیافراگم پکیج که از جنس پلاستیکی منعطف می باشد، شیر اصلی را باز و بسته می کند. نحوه ی عملکرد آن به این صورت است که با باز شدن شیر آب مصرفی توسط کاربر، آب پشت دیافراگم تخلیه می شود، و موجب حرکت دیسک می شود، و این حرکت به میکروسوئیچ منتقل شده، و در نهایت میکروسوئیچ پکیج سیگنال لازم برای گرم شدن آب را به برد ارسال می کند. و به این طریق برد دستورات لازم را برای تغییرات مدار اعمال می کند.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
رصام
رصام
1 سال پیش

سلام ایکاش عکسم میذاشتین

دکمه بازگشت به بالا
1
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx