مقالات عمومی

مراحل ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی

در این مقاله قصد داریم تا با ارائه ی اطلاعاتی به بررسی در جهت آشنایی با مراحل ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی بپردازیم. پیش از هرچیز باید گفت استفاده از این شیوه ی ساخت از دسته ی اصلی ترین ها به شمار می آید به این معنا که در هر طراحی با این عنوان از این روش استفاده می گیرد چرا که ارزانترین روش بوده که بر همین اساس هم در اکثر موارد برای ایجاد استخر کشاورزی از بلوک های سیمانی بهره گرفته می شود پس میتوان گفت به نوعی این راه از به صرفه و اقتصادی ترین ها به شمار می آید که کیفیت و کارایی های لازمه را دارد که در صورتی هم که به درستی تمام مراحل آن طی شود طول عمر و بقای این سازه تضمین می گردد و در واقع استقامت لازمه را دارد که نیازمند درست طی نمودن مراحل ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی با دقت بالا در احداث است. همچنین لازم به ذکر است یکی از دلایل مهم دیگری که براستفاده از این روش تاکید دارد این بوده که زمین های کشاورزی و یا زراعتی گزینه ی مناسبی برای ساخت استخر های بتنی نمی باشند و یا به عبارتی احداث استخر های بتنی در برگیرنده ی هزینه های گزافی برای کشاورزان است.

پس در نهایت استخرهای با سازه سیمانی از هرجهت اللخصوص اقتصادی مناسب تر به شمار می آیند. در این روش برای پس از عملیات بتن ریزی که حدود 15 سانتی متر میباشد با مسلح نمودن توسط آرماتور دیواره های بلوکی روی کف ایجاد می گردند. قابل ذکر است که در صورت عدم استفاده از آرماتور در دیواره های استخر، باید تمامی چفت و بست های بلوک به دقت و نظم چیده شوند تا در نهایت بتوان برای تکمیل پروسه ی ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی بوسیله ی رزین عایق بندی را که با کمک ملات سیمانی است را صورت داد. در ادامه ی مطالب با بررسی بیشتر در خصوص بهره گیری از این نوع روش در ساخت و یا احداث استخر به آشنایی با تمامی مراحل ساخت استخر کشاورزی بوسیله ی بلوک های سیمانی، خواهیم پرداخت.

عموما ساخت استخر در نوع کاربری کشاورزی با روش های بسیاری میتواند صورت بگیرد اما اصولا احداث با بلوک های سیمانی با بیشترین استقبال در انتخاب مواجه است چراکه همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره شد در به کارگیری این نوع از شیوه ی ساخت با مزایا و قابلیت های بسیاری مواجه میباشیم که از موارد مهم آن میتوان به مقرون به صرفه بودن و استقامت آن اشاره نمود در واقع در ساخت استخر کشاورزی یا بلوک سیمانی بیشترین میزان کارایی و طول عمر از بنای ساخته شده را در اختیار خواهیم داشت که در نظر داشتنن ساخت بنایی با پی و دیواره های محکم فاقد هیچگونه ریشه ای از درختان یا هر نوع گیاهی تضمین کننده طول عمر مفید سازه در برابر خطراتی چون نشست های احتمالی یا ترک هایی که منجر به ریزش است، میباشد. نکته ی حائز اهمیت در رابطه با احداث این بنا به کارگیری نیروی متخصص تحت عنوان کارشناس استخر بوده که با کمک وی میزان خاکبرداری از زمان شروع تا پایان کار را پیش بینی نماید که اولین قدم در جهت انجام این کار یا به عبارتی گام اول از مراحل ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی تهیه نقشه های کارگاهی و حضور پیمانکاری با تجربه در این عملیات است پس از طی این مراحل اولیه و مقدماتی میتوان کار خاکبرداری را آغاز نمود که این امر از دو طریق روش بیل مکانیکی و نیروی انسانی صورت می پذیرد که در هردو مقدار نهایی2 متر ارتفاع و یا بیشتر انجام می گیرد.

از مزایا و یا به نوعی قابلیت هایی که به این روش اختصاص یافته استقامت و طول عمر بالایی است که از آن سازه می نماید اما جهت اطمینان و مقاوم سازی بیشتر میتوان از آرماتوربندی در دیواره ها استفاده نمود در واقع آرماتور بندی به معنای به کارگیری میلگردهایی است که در ساخت استخر از آن استفاده می شود که شامل: بستن، خم کردن، وصل کردن می شود پس میتوان گفت با بهره گیری از این روش در ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی دیواره های بلوک تقویت می گردند. علاوه بر این موارد گفته شده باید در نظر داشت که به کارگیری هر نوع مصالح و اجزای نامرغوب یا کاستی در بخش های دیگر این سازه و مراحل ساخت نیز می تواند منجر به نقص بنا و یا عدم طول عمر آن باشد پس میبایست هر یک از موارد را به درستی و کامل انجام داد تا در نهایت نتیجه ی مطلوبی را دریافت نماییم و از کارایی های لازمه آن بهره مند گردیم. جهت بررسی و آشنایی با سه مرحله ی اصلی از مراحل ساخت استخر کشاورزی در ادامه ی مطالب با ما همراه باشید.

مراحل کف سازی استخر کشاورزی

به عنوان اولین مرحله از انجام پروسه ی احداث بنای استخرهای کشاورزی میبایست، کف سازی را معرفی نمود. اولین اقدام در این جهت پیش از هرکار عملیاتی بازدید از محل مورد نظر توسط کارشناس به منظور برآورد تجهیزات و مصالح بر اساس موقعیت مکانی است سپس طبق نقشه ای که از پیش آماده شده چهار گوشه ی استخر را با گل میخ معین کرده تا با ریسمانی کشی نقاط علامت گذاری شده را بهم وصل نماییم و بعد با مقداری گچ ادامه ی ریسمان را جهت مشخص کردن خاکبرداری گچ ریزی می کنیم و در صورت نفوذ آب های سطحی به داخل فضای استخر در طی انجام مراحل ساخت استخر کشاورزی با سیمان برای عایق و با آب بندی دیواره های خارجی در زمان متر زدن، از هر جهت یعنی طول و عرض حداقل 75 متر بیش تر در نظر خواهیم گرفت. به طور مثال اگر طول تا پشت دیواره استخر در نقشه 6 متر باشد، در خاکبرداری نیازمند 7.50 متر جهت کوبیدن گل میخ ها میباشیم که این فضا به منظور آدم رو برای انجام عملیات سیمانکاری و آبندی در پشت دیواره های خارجی استخر جهت جلوگیری از ورود آبهاست که عدم در نظر داشتن این اقدامات در ساخت استخر کشاورزی سبب طبله کردن آب در آن محل می گردد. نکته ی حائز اهمیت در رابطه با این مرحله این است که حتی الامکان از پرکردن با خاک به صورت دستی خودداری گردد.

مراحل اجرای دیواره استخر

در این مرحله از مراحل ساخت استخر کشاورزی استخر با بلوک سیمانی پس از طی اقدامات مهم و پایه ای اولیه تحت عنوان پروسه ی فوندانسیون نوبت به دیواره ها می رسد. در این بخش پس از خشک شدن بتن های ریخته شده در کف میبایست قالب بندی دور تا دور استخر را صورت داد به نحوی که آرماتورهایی که در کف ایجاد شده و خم خورده در وسط قالب قرار گیرد سپس بتن ریزی را اجرا نموده و عملیات ویبره را در داخل قالب ها هم نیز اجرا می نماییم تا در نهایت سطحی صاف را در اختیار داشته باشیم و به همین منظور نیز در زمان انجام پروسه ی آب بندی و کاشی کاری پس از خشک شدن نوبت به باز نمودن قالب ها فرا خواهد رسید. البته در نظر داشته باشید که میبایست حتما در هنگام قالب بندی و بتن ریزی حتما لوله های تاسیساتی را جهت انجام فرآیند هایی از جمله: تصفیه آب، پمپ ها و نیز کابل های برق برای نورپردازی داخل استخر را باید عبور دهید تا بعد از انجام بتن ریزی ها مجددا دیوار ها را برای نصب چنین ابزاری سوراخ ننمایید چرا که پس از طی این مرحله از مراحل ساخت استخر کشاورزی و خراب نمودن دیواره ها آسیب های پرهزینه ای را برای سازه در بر خواهد داشت.

سیمان کاری دیواره ی استخر

از مهمترین و اصلی ترین اقداماتی که در طی مراحل احداث صورت می گیرد میتوان به پروسه ی سیمان کاری دیواره های استخر اشاره نمود چرا که از موارد مهم و حساسی است که میبایست حتما زیر نظر کارشناس انجام پذیرد. در واقع بعد از انجام بلوک کاری روی بدنه و کف نوبت به این مرحله ی حساس و دقیق می رسد. نکته ی حائز اهمیت در این گام از انجام و ساخت استخر کشاورزی این بوده که امامی مراحل سیمانکاری استخر میبایست به چسب بتن و چسب سیمان صورت بگیرد در واقع وجود این دو از لازمه های انجام کار محسوب می گردد. گام بعدی استفاده از تور مرغی یا رابیتس به منظور جلوگیری از ترک خوردگی و تثبیت سیمان است. پس از فراهم نمودن این مقدمات کار را آغاز می کنیم به این صورت که ابادا سطح زیر را کاملا مورد شستشو قرار خواهیم داد تا از هرگونه سستی که در سیمانکاری عامل اخلال است مانع به عمل آید و همچنین لازم به ذکر است عدم انجام یا اهمال در این مورد پیمانکار را در ساخت با مشکلات بسیاری مواجه خواهد نمود. پس از این مرحله میبایست چسب هارا با ملات سیمان مخلوط نموده و با قدرت و شتاب به سوی محل مورد نظر پرتاب نمود البته دقت نمایید به یکباره مقدار زیادی را پرتاب نکنید زیرا در نهایت چکه کرده و می ریزد یا به نوعی چسبندگی لازمه را نخواهد داشت که این میتواند به تنهایی موجب اخلال در ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی گردد. بهتر است برای مقاومت بیشتر توری ها به میخ های فولادی زیر کار نیز چسبیده شوند.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx