سرمایشی

دلیل بوی بد کولر گازی

یکی از مزایای استفاده از سیستم های تهویه مطبوع، تازه شدن هوا و گرفتن بوی بد، گرد و غبار و مواد آلژی زا از محیط است؛ اما گاهی این دستگاه ها بوی بدی در فضای ساختمان ایجاد می کنند که ساکنین را آزار می دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که علت بوی بد کولر گازی چیست، تا بتوانیم با جستجوی دلایل، این مشکل را رفع نماییم.

این محصول از دو یونیت خارجی و یونیت داخلی تولید شده که این دو یونیت توسط لوله های مویی هدایت کننده گاز مبرد به هم متصل می باشند. گاز مبرد در بین این دو یونیت چرخیده و هوای مطبوع مورد نیاز را تامین می نماید. برای پیدا کردن علت بوی بد کولر گازی باید هر دو یونیت را مورد بررسی قرار داد.

سالانه تعداد زیادی از این دستگاه ها با توجه به نیاز بازار طراحی و تولید می شود و در این بازار شرکت های داخلی و خارجی زیادی با یکدیگر به رقابت می پردازند تا در لیست پر فروش ها قرار گیرند. همچنین شرکت های معتبر فعال در این بازار، با قرار دادن سیستم فیلتراسیون قوی و فیلترهای چند لایه تصفیه هوا، علاوه بر خنک کردن هوا، آلاینده های آن را نیز از بین می برند و سعی در تازه سازی هوای ساختمان دارند. کولر گازی جی پلاس از برندهای معتبر و موفقی است که این محصول را با فیلترهای چند لایه موثری تولید کرده و عرضه می دارد. یکی از مشکلات رایج کاربران کولر گازی، انتشار بوی بد و آزاردهنده است. عوامل و دلایل مختلفی در بوی نامطبوع آن موثر اند که در ادامه به 5 علت بوی نامطبوع کولر گازی اشاره خواهیم کرد.

افرادی که از مدل های مختلف اسپلیت برای تهویه مطبوع محیط خود استفاده می کنند، ممکن است پس از مدتی با مشکلاتی مانند انتشار بوی نامطبوع مواجه شوند. در این صورت زمانی که کولر را روشن می کنید، بوی آزاردهنده ای را احساس خواهید کرد و ممکن است برخی افراد ترجیح بدهند آن را خاموش کنند. البته میزان و شدت بوی بد آن متغیر است ولی در هر صورت آزاردهنده خواهد بود. ناگفته نماند که گروه فنی مهندسی دماپویا در مقاله معرفی کولر گازی ایرانی برندهای موفق فعال در این عرصه را معرفی می کند که می توانید پیش از انتخاب به آن مراجعه کنید و خریدی متناسب با نیاز را داشته باشید.

محیط دارای مواد با بوی نامطبوع است

یک علت بوی بد کولر گازی شرایط محیط اطراف آن می تواند باشد. این امر به محیطی که کولر گازی در آن قرار می گیرد بستگی دارد و بر همین اساس بوی بد آن نیز می تواند متغییر باشد. از سیستم تهویه مطبوع اسپلیت ها می توان در مکان های متنوعی از قبیل سالن، دفتر کار، آزمایشگاه و غیره استفاده کرد.

در خصوص نحوه عملکرد اسپلیت ها باید در نظر داشت که این سیستم از طریق گردش هوا و جایگزین کردن هوای تازه محیط را خنک می کند. بنابراین به تدریج بوی داخل پنل با رطوبت هوا ترکیب می شود و باعث پخش شدن بوی بدی می شود که در محیط وجود دارد. لازم است نسبت به رفع این مسئله اقدام کنید و از ترکیب و ماندگار شدن بوی بد در پنل داخلی آن جلوگیری کنید.

5 علت بوی بد کولر گازی

عوامل میکروبی در داخل کولر رشد کرده اند

در صورتی که درون پنل میکروبی رشد کند، می تواند باعث بوی بد اسپلیت شود. البته این مسئله بیشتر در مناطقی از کشور رخ می دهد که رطوبت هوا بالا بوده و محیط شرجی است. از آن جا که رطوبت شرایط رشد قارچ و کپک را فراهم می سازد و بستر مناسبی برای تکثیر آنها خواهد بود. در صورت رشد آن ها روی کویل خنک کن میکروب ها تکثیر می شوند و به مرور فضا را آلوده خواهند ساخت. با رشد میکروب و قارچ محیط می تواند بوی بدی بگیرد و باعث آزار ساکنان محیط شود. برای جلوگیری از آن توصیه می شود پیش از راه اندازی هر ساله آن را سرویس کرده و اجزای داخلی کولر خود را تمیز کنید.

ممکن است موجودی در پنل خارجی کولر مرده باشد

اگر کولر شما بوی بدی می دهد، ممکن است موجودی درون پنل خارجی آن مرده باشد. یونیت خارجی یا همان کندانسور در فضای باز قرار می گیرد. زیرا حین عملکرد صدا و حرارتی ایجاد می کند که می تواند موجب آزار ساکنان شود. در فصل سرما که دستگاه چندین ماه خاموش و بلااستفاده باقی می ماند، یونیت خارجی محل مناسبی برای ورود حشرات و حیوانات ریز می شود. اگر حیوانی مانند موش درون آن باقی بماند و موجوداتی مرده ای وجود داشته باشد، با روشن کردن اسپلیت بوی نامطبوعی را حس خواهید کرد.

فیلتر کولر گازی کثیف شده است

علاوه بر موارد گفته شده در زمینه آن که علت بوی بد کولر گازی چیست، می توان کثیفی فیلترها را نیز اضافه کرد. همانطور که گفته شد، در این سیستم ها انواع مختلفی از فیلترها با چندین لایه به کار می رود که وظیفه آن ها پاکسازی محیط می باشد. این بخش ذرات آلاینده ریز و درشت را به دام خود می اندازد و هوایی تمیز را درون محیط پخش می کند. اگر فیلترها را حین سرویس کاری هر ساله کولر تمیز نکنید، می تواند باعث آلودگی و انتشار بوی نامطبوع گردد. برای جلوگیری از این مسئله باید فیلترها را بررسی کرد و علاوه بر شستشو، در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید. ناگفته نماند که این فیلترها قابل تعویض اند. همچنین این عمل کمک می کند بازدهی آن ها در فرایند فیلتراسیون نیز تقویت شود و محیط را به نحو احسن تصفیه کنند.

سینی تخلیه، جلبک گرفته است

سینی تخلیه در سیستم اسپلیت ها برای جلوگیری از چکه کردن آب کندانس به کار می رود. محل نصب آن در قسمت زیرین پنل داخلی است. آبی که درون این سینی قرار می گیرد جمع شده و راکد می شود. این شرایط را برای بستن و رشد جلبک فراهم می کند. در صورتی که آن را به صورت منظم تخلیه نکنید، بوی بدی خواهد گرفت.

بنابراین پیش از راه اندازی نسبت به تخلیه این سینی اقدام کنید. همچنین حین استفاده نیز می توانید آن را تخلیه کنید تا استفاده بهینه ای داشته باشید. پیشنهاد تیم دماپویا این است که از مواد ضدعفونی کننده مناسب و سرکه برای شستشوی آن استفاده کنید تا شرایط رشد جلبک به حداقل برسد. استفاده از پمپ درین و یا اتصال لوله ی درین می تواند آبی که درون سینی جمع می شود را خالی کند. اما با این حال، مقداری آب کف سینی ممکن است باقی بماند که باعث انتشار بوی بد کولر گازی شود.

راه های پیشگیری از بروز بوی بد کولر گازی

راه های پیشگیری از بروز بوی بد کولر گازی

دلایل مختلفی می تواند باعث انتشار بوی بد اسپلیت شود که آن را مورد بررسی قرار دادیم. علاوه بر این موارد، با انجام برخی ترفندها می توان تا حد زیادی از این مسئله جلوگیری کرد و استفاده موفق تری از این سیستم تهویه مطبوع داشته باشید. برای جلوگیری از بوی بد کولر گازی اسپلیت می تواند راهکارهای کلیدی زیر را در نظر داشته باشید و مانع از بروز این مسئله بشوید.

 پیشنهاد می شود هنگام آشپزی و پخت پز برای جلوگیری از انتشار بوی غذا و افزایش رطوبت در هوا، با روشن کردن فن هوا کش از ایجاد بوی بد در کولر گازی جلوگیری نمایید.

 با استفاده از گیاهان طبیعی و گلدان ها در محیط، از انتشار گازهای سمی مانند قارچ و کپک جلوگیری کنید و به نوعی میتوان گفت به روش طبیعی هوای اتاق را تصفیه کنید.

 به منظور کاهش ذرات معلق مانند گرد و غبار، موی انسان، کرک حیوانات خانگی، پرز فرش در هوای اتاق به طور مرتب کف و سطوح منزل را تمیز نگه دارید.

 از دیگر موارد مهم به منظور پیشگیری از بوی نامطبوع کولر گازی انجام سرویس های دوره ای و شستشو و تمیز نگه داشتن پنل داخلی و یونیت خارجی را می توان نام برد.

 نصب دستگاه تصفیه هوا تاثیر قابل توجهی در کاهش ایجاد بوی بد کولر گازی دارد. دستگاه های تصفیه هوا به نوعی طراحی شده اند که حجم بالایی از باکتری های موجود در هوای اتاق را از بین می برند.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx